Paragrafen

Lokale heffingen

Bij de berekening van de tarieven rioolheffing wordt uitgegaan van 100% kostendekking op begrotingsbasis. In het tarief is rekening gehouden met 21% omzetbelasting. Op basis van de herrekening van het Verbreed gemeentelijk rioleringsplan 2012-2016 (GRP) in 2016 is de verwachting dat het tarief op zal lopen tot circa € 196 in 2042. Dit is lager dan het tarief van € 286 in de oude berekening van het plan.

De tarieven die zijn berekend in het GRP zijn gemiddelde tarieven vóór omrekening naar onderscheid tussen rioolheffing en hemelwaterafvoer. Het gemiddelde tarief op basis van de Begroting 2022 is € 157,82. Dit is € 4,83 (- 2,97%) lager ten opzichte 2021 en lager dan de geschatte stijging van circa 1,5% in de Kadernota 2022-2025.

De kosten die worden toegerekend aan de rioolheffing nemen in 2022 af met € 362.000 (- 5,99%) tot € 5,68 miljoen. Onder aftrek van de bijdragen uit de reserve en voorziening van € 48.000 wordt er per saldo € 5,63 miljoen aan kosten toegerekend aan het tarief 2022. Dit is een daling van 2,01% ten opzichte van 2021. Voor de berekening van het tarief in 2022 wordt uitgegaan van 35.800 aansluitingen.

Bovenstaande heeft de volgende consequenties voor de tarieven:

Tabel: Tarieven rioolheffing

(Bedragen x € 1)

Tarieven Rioolheffing

2020

2021

2022

Verschil in % t.o.v. 2021

Verschil in € t.o.v. 2021

Rioolheffing eigendom

106,73

103,81

102,96

-0,82%

-0,85

Rioolheffing gebruik

65,03

63,92

59,74

-6,54%

-4,18

Totaal

171,76

167,73

162,70

-3,00%

-5,03

Prognose GRP nieuw gemiddeld

175,63

181,07

184,15

Tarief gemiddeld

166,53

162,65

157,82

Verschil met GRP Nieuw

-9,10

-18,42

-26,33

In 2013 is ervoor gekozen om een apart tarief te bepalen voor objecten die alleen een aansluiting voor hemelwaterafvoer hebben op het rioleringssysteem.

Tabel: Tarieven rioolheffing hemelwaterafvoer

(Bedragen x € 1)

Tarieven Rioolheffing hemelwaterafvoer

2020

2021

2022

Verschil in % t.o.v. 2021

Verschil in € t.o.v. 2021

Rioolheffing eigendom

53,36

51,90

51,48

-2,74%

-0,42

Rioolheffing gebruik

32,51

31,96

29,87

-1,69%

-2,09

Totaal

85,87

83,86

81,35

-2,34%

-2,51

Tabel: Kostendekkendheid rioolheffing

(Bedragen x € 1.000)

Opbouw kostendekking Rioolheffing

2021

2022

Verschil t.o.v. 2021

Taakveld 0.2 burgerzaken

42

0

-42

Taakveld 0.4 Overhead

393

271

-122

Taakveld 0.64 belastingen overig

66

81

15

BTW

540

534

-6

Taakveld 2.1 Verkeer en Vervoer

523

543

20

Taakveld 6.3 inkomensregelingen - kwijtschelding

169

155

-14

Taakveld 7.2 Riolering Kapitaallasten

2.726

2.553

-173

Taakveld 7.2 Riolering Beheerskosten

1.330

1.309

-21

Taakveld 7.2 Riolering Vrijstelling, leegstand en oninbaar

254

235

-19

Taakveld 0.10 Bijdrage aan Voorziening rioolinvesteringen

62

62

Totale kosten

6.043

5.743

-300

Taakveld 0.10 Bijdrage uit egalisatiereserve rioleringen

110

110

0

Taakveld 0.10 Bijdrage uit Voorziening rioolinvesteringen

184

0

-184

Taakveld 7.2 Bruto opbrengst rioolheffing

5.749

5.633

-116

Totale inkomsten

6.043

5.743

-300

Financiële toelichting
De lasten zijn aangepast met de prijsindex 1,5% overeenkomstig de Kadernota 2022-2025. Als gevolg van de outsourcing van belastingen in 2021 worden de kosten van burgerzaken in 2022 niet meer doorberekend en vallen de kosten van overhead lager uit. Daarnaast zijn een deel van de beheerskosten door outsourcing verplaatst naar het taakveld belastingen. Op basis van de uitvoeringsrapportages van de belastingsamenwerking Gouwe Rijnland (BSGR) en de wegvallende kosten Burgerzaken zijn de verdeelsleutels voor de uitvoeringskosten aangepast. Hierdoor zijn de toegerekende uitvoeringskosten aan de rioolheffing toegenomen.
De kapitaallasten wijken af van de actualisatie rioleringsplan (GRP) als gevolg van een lager rentepercentage en doordat investeringen 2021 nog niet ingebruik zijn genomen. Daardoor is de bijdrage uit de voorziening rioolinvesteringen gewijzigd in een storting, omdat deze lasten nog gaan komen. Het voordeel van het lagere rentepercentage is als extra bijdrage uit de voorziening meegenomen.
Op basis van de werkelijke cijfers 2021 is de kwijtschelding iets naar beneden bijgesteld. Daarnaast is de verwachting dat de leegstand lager zal uitvallen dan in 2021.

Deze pagina is gebouwd op 02/28/2023 14:57:40 met de export van 02/16/2023 09:39:51