Het actuele financiële beeld voor de komende jaren laat zien dat de gemeentelijke financiën in balans zijn. Globaal budgettair evenwicht over de jaarschijven heen, en het weerstandsvermogen op voldoende met een ratio van 1,17. Dit biedt ruimte voor het bescheiden en gericht voortzetten van investeringen in 7 speerpunten.
Financieel meerjarenperspectief
Kadernota met een tekort
Het vertrekpunt bij de Kadernota 2022 t/m 2025 was niet rooskleurig en liet een tekort van € 3,5 miljoen in 2022, aflopend naar € 1,4 miljoen in 2025. Wel was zicht op extra inkomsten van het Rijk, die op dat moment nog onzeker waren. In de zomerperiode is meer zicht en duidelijkheid gekomen over deze inkomsten met een arbitrage uitspraak over jeugdhulp en een doorrekening van de herijking Algemene uitkering.
Begroting in balans
Het financiële beeld in deze begroting is in balans. Nadat we vorig jaar daadkrachtig hebben bijgestuurd laat de begroting een positief resultaat zien. Dit biedt ruimte voor het bescheiden voortzetten van investeringen in de 7 speerpunten, op basis van raadsakkoord en collegeprogramma.
De financiële ruimte is – naast de bijsturing door bezuinigingen – mede ontstaan door extra inkomsten van het Rijk om gemeenten reëel te compenseren voor de uitvoering van onze taken. Wij verwachten, per saldo, extra inkomsten van het Rijk voor jeugdhulp en herijking Algemene uitkering. De formele besluitvorming hierover wordt aan het nieuwe kabinet gelaten. We begroten deze inkomsten behoudend door de gepubliceerde bedragen deels (voor 75% en 50%) mee te nemen. Wij volgen daarmee de richtlijn van de Provincie Noord-Holland. Ook andere gemeenten hanteren dit principe bij het opstellen van de begroting.
Tabel: Financiële positie
Meerjarenperspectief | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Eindstand Kadernota | -3.531 | -2.968 | -1.738 | -1.409 | ||
Verwachte extra inkomsten Rijk | 4.950 | 2.330 | 1.980 | 1.680 | ||
Autonome ontwikkelingen | - | 110 | -10 | 205 | ||
Meerjarenperspectief | 1.419 | -528 | 232 | 476 | ||
Continueren investeren in de 7 speerpunten | -1.249 | - | - | - | ||
Meerjarenperspectief Begroting 2022 | 170 | -528 | 232 | 476 | ||
Verwachte ontwikkeling inkomsten Rijk | ||||||
Extra inkomsten jeugdhulp: scenario naar 100% * | - | 1.250 | 1.170 | 1.080 | ||
Herijking Algemene uitkering scenario naar 100% ** | - | -260 | -280 | -280 | ||
Bevriezing opschalingskorting naar 100% *** | 450 | - | - | - | ||
* voorlopige opgave van ministerie | ||||||
** nieuw voorstel juli 2021 o.b.v. data 2019 | ||||||
*** o.b.v. aandeel landelijk effect |
Zicht op meer financiële ruimte
Wij verwachten dat de extra inkomsten door het nieuwe kabinet uiteindelijk volledig worden toegekend. Mede omdat de compensatie voor jeugdhulp gebaseerd is op een arbitrage uitspraak. Door de ingebouwde veiligheidsmarge telt de ruimte die zal ontstaan op tot ca. € 3 miljoen. Daarnaast is de inzet van de VNG bij de kabinetsformatie een reële compensatie voor de uitvoering van onze taken. Met als doel een verhoging van de inkomsten van het Rijk voor bijv. Wmo-abonnementstarief, Omgevingswet, klimaat.
Financiële positie
De norm van de raad is vastgesteld op 1,4. In deze onzekere financiële tijden is, in samenspraak met de gemeenteraad, deze norm tijdelijk losgelaten en verlaagt naar 1,0. Dit is de norm die door de provincie wordt gehanteerd. Zodra een periode van meer financiële ruimte aanbreekt en de economie is hersteld van de effecten van de coronacrisis is het tijd om het weerstandsvermogen weer te verhogen om financiële ruimte te maken voor een volgende periode met financiële tegenspoed.
Het ratio voor het weerstandsvermogen in de Begroting 2022 komt uit op 1,1. Het vooruitzicht van aanvullende inkomsten van het Rijk biedt de nieuwe raad de mogelijkheid om het ratio te verhogen.
Tabel: Weerstandsvermogen
Weerstandsvermogen | Jaarstukken | Begroting 2021 | Begroting 2022 | ||
na 1e Burap | |||||
---|---|---|---|---|---|
Totaal weersstandscapaciteit | 17,5 | 13,4 | 12,8 | ||
Totaal risico's | 11,3 | 11,3 | 11,0 | ||
Ratio van het weerstandsvermogen | 1,54 | 1,18 | 1,17 |
Woonlasten 2020
De woonlasten bestaan uit: OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing. Voor de afvalstoffen- en rioolheffing is het uitgangspunt dat deze tarieven 100% kostendekkend zijn. Voor alle tarieven is een inflatiepercentage van 1,5 % gehanteerd, zoals besloten bij de Kadernota 2022 t/m 2025.
Overzicht meerjarenperspectief
(Bedragen x €1.000) | |||||||||||||
Programma | Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | ||||
1. Ondernemend en duurzaam Velsen | 17.243 | 14.202 | -3.041 | 16.635 | 14.657 | -1.978 | 15.845 | 15.350 | -496 | ||||
2. Vitaal en sociaal Velsen | 105.151 | 33.469 | -71.682 | 100.941 | 26.445 | -74.496 | 97.073 | 23.331 | -73.742 | ||||
3. Wonen en leven in Velsen | 29.958 | 9.850 | -20.108 | 28.497 | 6.756 | -21.741 | 27.175 | 6.927 | -20.248 | ||||
4. Burger en bestuur | 16.778 | 2.300 | -14.478 | 17.503 | 2.683 | -14.820 | 16.773 | 2.823 | -13.950 | ||||
5. Organisatie en financiën | 46.056 | 149.093 | 103.037 | 41.091 | 141.679 | 100.588 | 38.165 | 145.350 | 107.185 | ||||
Totaal saldo van baten en lasten | 215.186 | 208.914 | -6.272 | 204.667 | 192.219 | -12.448 | 195.032 | 193.780 | -1.252 | ||||
0.10 Toevoeging aan reserves | 18.086 | 18.086 | 744 | 744 | 1.688 | 1.688 | |||||||
0.10 Onttrekking aan reserves | 24.358 | 24.358 | 13.192 | 13.192 | 4.359 | 4.359 | |||||||
Begrote resultaat | 233.272 | 233.272 | 0 | 205.411 | 205.411 | 0 | 196.720 | 198.139 | 1.419 |
Tabel: Meerjarenperspectief exploitatie 2022
(Bedragen x €1.000) | ||||||
Totaal programma's | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | ||||||
1. Ondernemend en duurzaam Velsen | -79 | -849 | -76 | -125 | -256 | -373 |
2. Vitaal en sociaal Velsen | -68.970 | -72.851 | -73.127 | -72.261 | -72.306 | -73.453 |
3. Wonen en leven in Velsen | -16.062 | -20.188 | -19.725 | -20.369 | -20.748 | -20.739 |
4. Burger en bestuur | -14.002 | -14.316 | -14.037 | -14.069 | -14.075 | -13.703 |
5. Organisatie en financiën | 99.113 | 108.204 | 108.385 | 106.295 | 107.617 | 108.744 |
Begrote resultaat | 0 | 0 | 1.419 | -528 | 232 | 476 |