‘Graag gedaan’ is sinds 2017 het programma van alle medewerkers van gemeente Velsen om de organisatie verder te ontwikkelen tot een organisatie waarin Velsen optimaal samenwerkt. Samenwerken met elkaar, met inwoners, met ondernemers en organisaties uit Velsen. Maar ook met gemeenten en organisaties in onze omgeving. Het programma helpt bij de ontwikkeling tot een volwassen organisatie die nieuwe uitdagingen aan kan en een volwaardig partner is binnen de samenleving.
De noodzaak om te ontwikkelen is ontstaan omdat de verwachtingen vanuit de samenleving over de gemeente veranderd zijn. De samenleving is meer in staat om zelf zaken op te pakken. De gemeente moet daarin meebewegen. De invloed vanuit de samenleving op het handelen van de gemeente is de afgelopen jaren groter geworden. De gemeente wil dan ook de samenleving eerder betrekken en zet daarom vol in op samenspel. Daarnaast wil de gemeente minder regels en meer werken op basis van vertrouwen. En net als bij andere dienstverleners hebben inwoners hoge verwachtingen als het gaat om snelheid, kwaliteit, service en transparantie van gemeentelijke diensten. Kortom, de rol van de gemeente als belangen afweger en dienstverlener verandert. De gemeentelijke organisatie past zich aan deze verwachtingen aan en is beter in staat om snel te kunnen voldoen aan nieuwe, toekomstige verwachtingen.
In de organisatie wordt deze organisatieontwikkeling in samenhang opgepakt. Medewerkers willen namelijk vaak Graag gedaan kunnen zeggen. Dat kan pas als de ander eerst Dank u wel heeft gezegd.
Om richting te geven aan de organisatieontwikkeling leggen we de focus op onderstaande 6 thema’s, de zogenaamde Graag gedaan speerpunten. Deze thema’s zijn een hulpmiddel om te bepalen hoe goed we het doen en waar ruimte is voor verbetering. Daarnaast blijven we werken aan onderliggende structuren om het continu verbeteren onderdeel te laten zijn van de Velsense manier van werken.
- Communicatie is van iedereen
Velsen werkt toe naar een communicatieve organisatie. Dit betekent dat medewerkers relevante informatie op tijd delen, zich inleven in de ander. Maar ook dat medewerkers het gesprek aangaan, horen wat er binnen en buiten speelt en er – op het gebied van hun specialisme – op inspelen. Om dit te kunnen doen, werkt Velsen aan het verbeteren van de communicatievaardigheden van de medewerkers.
- Leiderschap
Leiderschap is niet een positie of een titel. Het is doen en laten zien. Het gaat over de ambities die medewerkers willen delen, doelen die zij willen realiseren en dromen die zij waar willen maken. Managers hebben hierin een coachende en faciliterende rol. Leiderschap betekent o.a. dat medewerkers open en transparant zijn, verantwoordelijkheid nemen en geven, denken in oplossingen en hierin proactief zijn. Dat vraagt om iets anders in leiderschap.
- Talent aan zet
In Velsen krijgen medewerkers de ruimte en ondersteuning om hun talenten in te zetten en zichzelf te ontwikkelen. Velsen werkt eraan dat medewerkers hun talenten kennen, ontwikkelen en goed weten in te zetten. Van medewerkers wordt verwacht eigenaarschap te nemen over hun eigen loopbaan.
- Slimmer organiseren
Velsen werkt toe naar een slimme organisatie die continu bezig is het werk te verbeteren. Velsen behoudt wat goed werkt, maar is wel kritisch. Bestaande structuren, processen of werkafspraken die de kwaliteit van het werk in de weg zitten, organiseert Velsen slimmer. Dit kunnen grote veranderingen zijn zoals het aanpassen van de organisatiestructuur of kleinere veranderingen zoals werken volgens omgekeerd mandaat.
- Digitale dienstverlening
Velsen verbetert de digitale dienstverlening steeds verder in de lijn van de verwachtingen uit de samenleving. Dit betekent steeds meer dienstverlening op een goede manier digitaal beschikbaar. Velsen houdt hierbij aandacht voor inwoners die bijvoorbeeld problemen hebben met taal of de digitale wereld waarin we leven. Ook intern werkt Velsen aan digitale efficiëntie en het verhogen van digitale vaardigheden van medewerkers.
- Dynamisch werken
Velsen werkt toe naar een passende werkomgeving, zowel thuis als op kantoor. Het hybride werken is ondertussen de norm geworden. In deze dynamiek staat het goed kunnen samenwerken en het kunnen leveren van goede dienstverlening centraal. Op kantoor krijgen medewerkers de ruimte om op die plek te werken die het beste bij hun werk past. Voor het thuiswerken bieden we verschillende mogelijkheden voor een goede thuiswerkplek. En we hebben aandacht voor wat deze dynamische wijze van werken betekent voor onze dienstverlening.