Subdoelstelling
Jonge inwoners kunnen zich maximaal ontwikkelen en halen een startkwalificatie.
Wat gaan we daarvoor in 2022 doen?
Meer kansen op de arbeidsmarkt
De coronacrisis heeft gevolgen voor leerlingen en (voortijdig) schoolverlaters met een opleiding in sectoren waarin bovengemiddeld veel werkgelegenheid verdwijnt. Hierdoor stromen vooral praktijk opgeleide jongeren niet door naar een vervolgopleiding. Zij gaan vaak gelijk aan het werk en zijn zonder diploma kwetsbaar op de arbeidsmarkt.
Samen met het onderwijs en bedrijfsleven ontwikkelen we leerwerk trajecten met als doel jongeren duurzaam aan het werk te helpen in kansrijke sectoren. Tijdens het leerwerk traject gaan deelnemers aan de slag bij een erkend leerbedrijf en volgen daarnaast een vakopleiding.
Reguliere activiteiten
Preventieve trainingen voor de jeugd
Voor kinderen die moeite hebben met sociale vaardigheden en voor kinderen die thuis te maken hebben met een (echt)scheidingssituatie, biedt Velsen groepstrainingen. De kinderen leren onder andere hoe om te gaan met emoties en hoe zij hun weerbaarheid en zelfvertrouwen kunnen vergroten.
Jeugdmaatschappelijk werk
Velsen biedt preventieve ondersteuning aan jeugdigen. De individuele ondersteuning richt zich op allerlei thema's, zoals pesten, assertiviteit, faalangst en omgaan met een ingrijpende gebeurtenis. Als meer ondersteuning nodig is, wordt samengewerkt en/of doorverwezen naar partners. Onderdeel van het jeugdmaatschappelijk werk is het bieden van ondersteuning aan jongeren tussen de 16 en 25 jaar bij het zoeken naar werk. De jongeren werken aan kennis en vaardigheden die hen helpen bij het krijgen en houden van werk.
Passend onderwijs in regionaal overleg met de gemeente
Passend onderwijs betekent dat alle scholen een zorgplicht hebben en dat zij ervoor verantwoordelijk zijn alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden. De reguliere en speciale scholen in Velsen werken samen in regionale samenwerkingsverbanden in de IJmond en Zuid-Kennemerland. Met hen voert de gemeente Op Overeenstemmingsgericht Overleg (OOGO) over de plannen voor onderwijs en jeugdhulp en andere gemeenschappelijke thema’s zoals het toezicht op de naleving van de leerplicht, het leerlingenvervoer, de onderwijshuisvesting en het achterstandenbeleid.
Onderwijsachterstandenbeleid
Velsen heeft een dekkend aanbod Voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Het doel daarvan is het voorkomen en bestrijden van (taal)achterstanden bij kinderen en hen mede daardoor een zo goed mogelijke startpositie te bieden binnen het onderwijs. Jonge kinderen met een risico op taalachterstand worden vroegtijdig gesignaleerd en krijgen een effectief voorschools aanbod.
Kinderen die voor het eerst in Nederland zijn en de taal nog niet beheersen, kunnen de taal leren op de Internationale Taalklas (ITK). Het spreken en begrijpen van de Nederlandse taal vormt de basis voor hun integratie, sociale contacten en schoolloopbaan. Kinderen blijven gemiddeld 40 weken op de ITK en stromen daarna naar het regulier basis- of voortgezet onderwijs.
Leren in een inspirerende omgeving
Telstar Thuis in de Wijk organiseert Playing for succes. Dit programma is bedoeld voor leerlingen uit de bovenbouw van de basisschool en vmbo-leerlingen uit de brugklas. Het zijn leerlingen die een achterstand hebben opgelopen op school en een steuntje in de rug kunnen gebruiken. In een inspirerende omgeving zoals het Telstar Stadion ontmoeten leerlingen de voetbalspelers en werken zij aan het verbeteren van hun leerprestaties en het vergroten van hun zelfvertrouwen. Het doel is de leerlingen te laten ervaren dat leren ook leuk kan zijn. Jaarlijks doen ongeveer 150 tot 200 leerlingen uit IJmond mee aan Playing for Succes. Het programma duurt ongeveer tien weken.
Ondersteuning bij de overstap van basisschool naar het voortgezet onderwijs
Leerlingen uit groep 8 die moeite hebben met de overstap van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs kunnen ondersteuning krijgen van een vrijwilliger van School ’s cool. Jaarlijks doen ongeveer 30-40 leerlingen uit Velsen mee aan School ’s cool. De begeleiding van een thuismentor duurt ongeveer 1,5 jaar. School 's cool wordt georganiseerd vanuit Telstar Thuis in de Wijk.
Toezicht op naleving van de Leerplichtwet
Verzuim of dreigend verzuim is vaak een signaal voor dieperliggende problematiek. De leerplichtambtenaren zoeken in de eerste plaats naar oplossingen om het verzuim te stoppen, pas in tweede instantie gaat het om handhaven. De leerplichtambtenaren werken nauw samen met de scholen, jeugdhulpverleningsinstanties, politie en het Openbaar Ministerie. Een belangrijk punt van aandacht is het behalen van een startkwalificatie. In de samenwerkingsregio voor de leer- en kwalificatieplicht Midden-Kennemerland en Zuid-Kennemerland wordt vooral gewerkt aan vermindering van het aantal voortijdige schoolverlaters. De gemeente Velsen zet hiervoor een leerplichtambtenaar in die zich specifiek richt op de kwalificatieplicht in het MBO.
Behalen startkwalificatie
Sommige jongeren verlaten school voordat ze een startkwalificatie behalen. Doordat de IJmond gemeenten gegevens laten koppelen van schoolverlaters om hen op te sporen krijgen we ze steeds beter in beeld. Voor deze schoolverlaters bieden we een gerichte activerende aanpak om hen te begeleiden naar de toekomst. Zoveel mogelijk terug naar school om een kwalificatie te halen. Als dat niet lukt ligt de nadruk op het vinden van een passende leer-werkplek en het behalen van deelcertificaten. Ook kijken we of deze jongeren meer ondersteuning nodig hebben bijvoorbeeld op het gebied van schuldenproblematiek.
Jeugdondersteuningsplan
Samen met de regiogemeenten, samenwerkingsverbanden passend onderwijs en jeugdpartners werken we aan een jeugdondersteuningsplan. Hiermee bouwen we verder aan de brug tussen onderwijs en jeugdzorg. Daarnaast versterken we de samenwerking tussen het onderwijs en jeugdhulp door de inzet van onderwijs-zorg arrangementen. In de regio IJmond hebben we verschillende onderwijs-zorg klassen voor een kleine groep kinderen. In iedere groep is zowel een onderwijsprofessional als een jeugdhulp professional aanwezig. Hierdoor kunnen meer kinderen onderwijs volgen.
Doorontwikkeling Jeugdteams
Elke school voor primair en voortgezet onderwijs is verbonden aan een jeugdteam. Het team bestaat uit een CJG-coach, een jeugdmaatschappelijkwerker van Socius en een jeugdarts / -verpleegkundige van de GGD. Het doel is problemen zo vroeg mogelijk signaleren en oppakken om erger te voorkomen. In overleg met het kind en de ouders én afhankelijk van de hulpvraag bepaalt het jeugdteam welke deskundigheid wordt ingezet.