De financiële mutaties in de Begroting 2022 worden per autorisatieniveau toegelicht. De algemene en technische mutaties worden niet toegelicht, dit zijn: prijsindexering, actualisatie van de kapitaallasten en toerekening van de personele kosten.
In het financiële beeld zijn de keuzes voor een extra impuls in 2022 niet opgenomen. Deze staan toegelicht in het hoofdstuk meerjarenperspectief .
(Bedragen x €1.000) | |||||||||
Organisatie en financiën | Rekening 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
0.5 Treasury | -1.422 | 927 | 2.349 | -2.092 | 958 | 3.050 | -1.770 | 955 | 2.725 |
0.61 OZB Woningen | 1.708 | 8.740 | 7.032 | 1.103 | 8.891 | 7.788 | 880 | 8.965 | 8.085 |
0.62 OZB niet-woningen | 120 | 7.834 | 7.714 | 69 | 8.037 | 7.967 | 70 | 8.636 | 8.566 |
0.63 Parkeerbelasting | 0 | 306 | 306 | 0 | 376 | 376 | 0 | 382 | 382 |
0.64 Belastingen overig | 64 | 2.945 | 2.881 | 24 | 2.972 | 2.949 | 39 | 546 | 506 |
0.7 Algemene uitkering en overige gemf | 0 | 106.752 | 106.752 | 0 | 108.572 | 108.572 | 22 | 114.248 | 114.226 |
0.8 Overige baten en Lasten | 655 | 120 | -535 | 6.218 | 382 | -5.836 | 4.756 | 525 | -4.230 |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | -5 | -53 | -48 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.4 Economische promotie | 3 | 602 | 599 | 2 | 650 | 648 | 2 | 1.045 | 1.043 |
Totaal autorisatieniveau 5.1 | 1.123 | 128.174 | 127.051 | 5.322 | 130.837 | 125.514 | 4.000 | 135.303 | 131.303 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 2.287 | 3.315 | 1.027 | 1.545 | 3.069 | 1.524 | 1.868 | 2.819 | 951 |
0.4 Overhead | 21.964 | 386 | -21.577 | 24.070 | 772 | -23.298 | 21.942 | 692 | -21.249 |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 512 | 75 | -437 | 492 | 68 | -424 | 513 | 140 | -372 |
2.2 Parkeren | 17 | 0 | -17 | 10 | 0 | -10 | 12 | 0 | -12 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 379 | 508 | 129 | 298 | 504 | 205 | 281 | 511 | 230 |
5.2 Sportaccommodaties | 7.228 | 4.086 | -3.142 | 6.233 | 4.660 | -1.573 | 5.742 | 3.365 | -2.377 |
5.3 Cult. presentatie, productie en part | 40 | 0 | -40 | 24 | 0 | -24 | 24 | 62 | 37 |
5.5 Cultureel erfgoed | 55 | 19 | -36 | 87 | 16 | -71 | 51 | 16 | -35 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recr | 104 | 0 | -104 | 81 | 0 | -81 | 94 | 0 | -94 |
8.1 Ruimtelijke ordening | 445 | -3 | -448 | 803 | 25 | -778 | 484 | 25 | -459 |
Totaal autorisatieniveau 5.2 | 33.031 | 8.386 | -24.645 | 33.645 | 9.115 | -24.530 | 31.009 | 7.630 | -23.379 |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 111 | 13 | -98 | 1.087 | 992 | -95 | 868 | 115 | -753 |
8.2 Grondexploitatie-niet-bedrijventerr | 11.791 | 12.521 | 729 | 1.036 | 735 | -301 | 2.288 | 2.302 | 13 |
Totaal autorisatieniveau 5.3 | 11.903 | 12.534 | 631 | 2.123 | 1.727 | -396 | 3.156 | 2.417 | -739 |
Totaal saldo van baten en lasten | 46.056 | 149.093 | 103.037 | 41.091 | 141.679 | 100.588 | 38.165 | 145.350 | 107.185 |
0.10 Toevoeging aan reserves | 17.164 | 17.164 | 309 | 309 | 978 | 978 | |||
0.10 Onttrekking aan reserves | 13.240 | 13.240 | 8.685 | 8.685 | 2.178 | 2.178 | |||
Begrote resultaat | 63.220 | 162.333 | 99.113 | 41.400 | 150.364 | 108.964 | 39.143 | 147.528 | 108.385 |
Autorisatie 5.1
Kadernota 2021-2025
De onderstaande autonome ontwikkelingen in de Kadernota meegenomen:
- Algemene uitkering september- en decembercirculaire : door aanpassing van de kerngegevens neemt de Algemene uitkering voor 2022 toe met € 0,2 miljoen toe. Dit bedrag loopt op naar € 0,4 miljoen in 2025.
- Algemene uitkering specifieke taken : in de september- en decembercirculaire hebben wij extra middelen ontvangen voor versterking omgevingsveiligheid (extra € 22.000 ve t/m 2024), Gezond in de stad (extra in 2022 € 12.000) en maatschappelijke begeleiding statushouders (nadeel € 59.000 structureel). Deze budgetten worden neutraal verwerkt in de begroting. Dat wil zeggen dat ook het budget voor de uitgaven met dit bedrag wordt verhoogd.
- Algemene uitkering vrijval herijking : in de Kadernota werd nog rekening gehouden met een positief effect van de herijking Algemene uitkering. Dit op basis van een eerste uitwerking van het nieuwe model. Het begrote nadeel van € 0,42 miljoen is daarom vrijgevallen. In een aangepast model is het financiële beeld voor Velsen echter negatief, zie het kopje 'onzekere inkomsten van het Rijk'.
Begroting 2022: overige ontwikkelingen
Extra OZB inkomsten
In 2021 zien we een toename van het aantal woningen (areaal) en een daling van de leegstand van panden. Deze effecten werken ook in 2022 door en daardoor nemen de OZB inkomsten toe (€ 0,3 miljoen). Ook is de tweede tranche van het afbouwen van de korting OZB niet woningen verwerkt (€ 225.000), overeenkomstig het raadsbesluit over de Begroting 2020.
Algemene uitkering (Meicirculaire en extra jaarschijf)
De inkomsten van het Rijk ontvangen wij via de Algemene uitkering. Door het ‘trap op, trap af’-principe groeit of krimpt het gemeentefonds mee met de uitgaven van het Rijk. Het Rijk verlaagt de begroting de komende jaren, dit betekent ook dat de omvang van het gemeentefonds afneemt. Dit werkt direct door op onze inkomsten. Deze nemen daardoor af en laten vanaf 2024 een oplopend te kort zien, naar € 1,5 miljoen in 2025. Door de toevoeging van een extra jaarschijf wordt het tekort in 2025 en verder met € 0,7 miljoen verlaagd.
Voor specifieke en geoormerkte taken hebben we aanvullend budget ontvangen. Dit betreft:
- Rijksvaccinatieprogramma en prenataal huisbezoek JGZ (structureel € 32.000).
- Handhaving energielabel C (structureel € 6.000).
- Versterking antidiscriminatie (structureel € 27.000).
- Wet Open Overheid (€ 67.000 in 2022, oplopend naar structureel € 118.000 vanaf 2025).
- Inburgering: effect uitstel nieuwe wet (€ 43.000 in 2022, aflopend naar € 6.000 in 2025).
Onzekere inkomsten van het Rijk (Algemene uitkering)
- Reële compensatie voor taken.
Gemeenten willen een reële compensatie voor de uitvoering van onze taken. De VNG heeft dit als speerpunt voor de kabinetsformatie ingebracht. Reële inkomsten zijn noodzakelijk om een gezonde en toekomstbestendige financiële positie van gemeenten te garanderen. Dit betreft onder meer toereikende compensatie voor het Wmo-abonnementstarief, klimaatakkoord, omgevingswet.
Het is nog steeds niet zeker of en welke compensatie wij als gemeenten kunnen verwachten. Wel is meer duidelijkheid over extra inkomsten jeugdhulp en het effect van de herijking gemeentefonds.
- Extra inkomsten jeugdhulp
Om duidelijkheid te verkrijgen over extra middelen voor jeugdhulp is de VNG een arbitrage gestart. De uitspraak van de arbitrage is duidelijk: het Rijk moet gemeenten compenseren voor tekorten in de jeugdzorg. Door deze uitspraak heeft het demissionaire kabinet besloten gemeenten te compenseren voor de jaren 2021 en 2022. Voor Velsen geeft dit € 4,5 miljoen aan extra inkomsten voor het jaar 2022.
Voor de volgende jaren is geen besluit genomen, dit is aan het nieuwe kabinet. Het blijft daardoor onzeker hoeveel geld de gemeenten krijgen vanaf 2023. Om deze onzekerheid te beperken hebben het Rijk, VNG en IPO afgesproken dat wij een deel van deze inkomsten in de begroting mogen opnemen. Vanuit behoedzaamheid geldt hiervoor een maximum van 75%. Dit komt neer op een bedrag van € 3,1 miljoen in 2023, dat geleidelijk afloopt naar € 2,5 miljoen in 2025. Deze afloop heeft te maken met maatregelen die gemeenten nemen om de uitgaven voor jeugdhulp te beperken.
- Herijking Algemene uitkering
De wijze waarop het Rijk de Algemene uitkering verdeelt over de gemeenten wordt aangepast vanaf 2023. Het gemeentefonds wordt ‘herijkt’. Het conceptmodel is in augustus gepubliceerd door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Voor Velsen heeft de aanpassing van het verdeelmodel een nadelig effect van € 1 miljoen.
De minister benadrukt in een brief aan de VNG dat er sprake is van voorlopige effecten. Het model wordt nog ter consultatie en advies aangeboden aan gemeenten en het ROB. Eind september, begin oktober wordt het advies van het ROB verwacht. De genoemde bedragen en het voorgestelde model zijn dus nog niet zeker. Toch anticiperen we in het meerjarenperspectief op een nadelig effect van de herverdeling. Wij houden voorlopig rekening met 75%van dit verwachte nadeel. Dit percentage is gelijk aan de inschatting voor de extra inkomsten van jeugdhulp (zie hierboven).
Autorisatie 5.2
Kadernota 2021-2025
De onderstaande autonome ontwikkelingen in de Kadernota meegenomen:
- ICT outsourcing : de uitbesteding laat vanaf 2024 een financieel voordeel zien (€ 133.000). Voor de kosten van de uitbesteding en incidentele kosten voor transitie, kapitaallasten en migratie is de in de jaren 2022 en 2023 in totaal € 564.000 nodig.
- Migratie website : De website is aan verbetering en verfrissing toe, voldoet niet meer aan de vereisten en daarnaast staan er een aantal belangrijke projecten op de rol waarbij er keuzes gemaakt moeten worden voor de gewenste dienstverlening. De jaarlijkse kosten voor beheer, onderhoud en hosting vallen hoger uit (€ 11.000).
- E-HRM implementatie : met een nieuw E-HRM-systeem is de afdeling HR in staat om zo efficiënt en effectief mogelijk e personeelsdossiers, verzuimregistratie, personeel- en salarisadministratie en salarisverwerking uit te voeren. Het nieuwe pakket brengt extra kosten met zich mee. In 2022 is voor de implementatie en beheerkosten € 185.000 begroot. Structureel nemen de kosten met € 75.000 toe.
- Zaakgericht werken : Het contract van ons huidige zaaksysteem en de burgerzakenmodule via de Dimpactvereniging loopt per 1 juli 2023 af. De aanschaf van een nieuw zaaksysteem en burgerzakenmodule bespaart kosten (vanaf 2023 structureel € 150.000). In 2022 zijn echter extra middelen nodig (€ 420.000) om de visievorming, impactanalyse, aanbesteding en invoering van een nieuw zaaksysteem te kunnen bewerkstelligen.
- Netwerkbeveiliging : bewaking van het ICT-netwerk is nodig om vroegtijdig te ontdekken dat er ongewenste activiteit op het netwerk plaatsvindt met name als gevolg van een hack (€ 108.000);
- Ontwikkeling team handhaving : Vorig jaar is de organisatieontwikkeling ingezet. Daarbij is gekozen om de teams aan te sturen op proces, ontwikkeling en samenhang. Het team handhaving moet hiervoor meer zelfstandigheid ontwikkelen. Om de ingezette teamontwikkeling voort te zetten is goede ondersteuning, begeleiding en extern advies / opleiding noodzakelijk. Dit vraagt incidenteel extra inzet en middelen (€ 157.000 in 2022 en € 60.000 in 2023).
Begroting 2022: overige ontwikkelingen
Outsourcing ICT
Tijdens de transitiefase van de outsourcing van de ICT dienstverlening is door OGD en gemeente Velsen geconstateerd dat de beheerinspanning van OGD groter is dan in de aanbestedingsstukken was uitgevraagd door Velsen. Dit heeft onder andere te maken met verschil in definities van termen. Concreet betekent het dat OGD meer applicaties gaat beheren dan bij de aanbesteding was ingeschat. Hieruit volgt een aanvullend benodigd structureel budget van € 90.000. In het najaar van 2021 wordt een roadmap opgesteld om het aantal door OGD beheerde applicaties te verminderen. De financiële ruimte die hierdoor vrij komt zal worden ingezet om diverse applicaties naar de cloud te brengen. Dit is vanuit beleids-, informatiebeveiligings- en kostenoogpunt op de lange termijn noodzakelijk.
Algemene uitkering: Wet Open Overheid
Voor specifieke en geoormerkte taken hebben we in de meicirculaire aanvullend budget ontvangen. Dit betreft een compensatie voor de uitvoering van de Wet Open Overheid. Het uitvoeringsbudget wordt hiervoor in 2022 met € 67.000 verhoogd, oplopend naar structureel € 118.000 vanaf 2025.
Autorisatie 5.3
Geen toelichting noodzakelijk.
Mutaties in de reserves
(Bedragen x €1.000) | ||||
Reserve | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
Algemene reserve | 162 | 162 | 162 | 162 |
Res. Dekking kapitaallasten | 279 | 120 | 111 | 103 |
Res. Sportaccommodaties | 433 | 34 | 357 | 202 |
Res. Voertuigen | 105 | 105 | 105 | 105 |
Toevoeging aan reserve(s) | 978 | 420 | 736 | 572 |
Algemene reserve | 0 | 0 | 0 | 0 |
Res. Dekking kapitaallasten | 484 | 478 | 471 | 469 |
Res. Sportaccommodaties | 235 | 0 | 0 | 0 |
Res. Visie op Velsen | 1.460 | 1.000 | 800 | 0 |
Res. Voertuigen | -1 | 88 | 96 | 118 |
Onttrekking aan reserve(s) | 2.178 | 1.566 | 1.367 | 587 |
Reserve Dekking kapitaallasten
Reserve Sportaccommodaties
Reserve Visie op Velsen
Nog niet alle projecten zijn in voldoende mate uitgewerkt in een meerjarenplanning. De benodigde onttrekkingen aan de reserve om de uitvoeringskosten te dekken kan daarom niet gemaakt worden. Om toch een reëel financieel perspectief en een meerjarenbalans (zie bijlage) te kunnen presenteren voor de jaren 2022 t/m 2025 is een aanname gemaakt van de verwachte kosten. Deze worden centraal op dit programma weergegeven.
Meerjarenperspectief
(Bedragen x €1.000) | ||||||
Organisatie en financiën | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | ||||||
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 1.027 | 1.524 | 951 | 1.415 | 1.444 | 1.521 |
0.4 Overhead | -21.577 | -23.298 | -21.249 | -20.953 | -20.189 | -20.050 |
0.5 Treasury | 2.349 | 3.050 | 2.725 | 2.994 | 2.783 | 2.774 |
0.61 OZB Woningen | 7.032 | 7.788 | 8.085 | 8.085 | 8.085 | 8.085 |
0.62 OZB niet-woningen | 7.714 | 7.967 | 8.566 | 8.566 | 8.566 | 8.566 |
0.63 Parkeerbelasting | 306 | 376 | 382 | 382 | 382 | 382 |
0.64 Belastingen overig | 2.881 | 2.949 | 506 | 506 | 506 | 106 |
0.7 Algemene uitkering en overige gemf | 106.752 | 108.572 | 114.226 | 111.070 | 111.072 | 111.958 |
0.8 Overige baten en Lasten | -535 | -5.836 | -4.230 | -3.652 | -3.224 | -2.049 |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | -48 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.2 Openbare orde en veiligheid | -437 | -424 | -372 | -372 | -372 | -373 |
2.2 Parkeren | -17 | -10 | -12 | -12 | -12 | -12 |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | -98 | -95 | -753 | -44 | -192 | -192 |
3.4 Economische promotie | 599 | 648 | 1.043 | 1.043 | 1.043 | 1.043 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 129 | 205 | 230 | 253 | 153 | 154 |
5.2 Sportaccommodaties | -3.142 | -1.573 | -2.377 | -2.178 | -1.512 | -1.631 |
5.3 Cult. presentatie, productie en part | -40 | -24 | 37 | 37 | 37 | 37 |
5.5 Cultureel erfgoed | -36 | -71 | -35 | -39 | -15 | -15 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recr | -104 | -81 | -94 | -93 | -95 | -95 |
8.1 Ruimtelijke ordening | -448 | -778 | -459 | -1.637 | -1.394 | -1.401 |
8.2 Grondexploitatie-niet-bedrijventerr | 729 | -301 | 13 | -222 | -81 | -81 |
Totaal saldo van baten en lasten | 103.037 | 100.588 | 107.185 | 105.150 | 106.985 | 108.729 |
0.10 Toevoeging aan reserves | 17.164 | 309 | 978 | 420 | 736 | 572 |
0.10 Onttrekking aan reserves | 13.240 | 8.685 | 2.178 | 1.566 | 1.367 | 587 |
Begrote resultaat | 99.113 | 108.964 | 108.385 | 106.295 | 107.617 | 108.744 |