Vitaal en sociaal Velsen

Financieel overzicht

De financiële mutaties in de Begroting 2022 worden per autorisatieniveau toegelicht. De algemene en technische mutaties worden niet toegelicht, dit zijn: prijsindexering, actualisatie van de kapitaallasten en toerekening van de personele kosten.

In het financiële beeld zijn de keuzes voor een extra impuls in 2022 niet opgenomen. Deze staan toegelicht in het hoofdstuk meerjarenperspectief .

(Bedragen x €1.000)

Vitaal en sociaal Velsen

Rekening 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Omschrijving

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

3.616

1.885

-1.731

3.901

1.880

-2.021

3.754

1.680

-2.074

5.1 Sportbeleid en activering

307

25

-282

409

23

-386

417

23

-394

5.2 Sportaccommodaties

1.331

0

-1.331

1.340

0

-1.340

1.430

0

-1.430

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

7.660

472

-7.188

9.691

402

-9.290

8.091

408

-7.683

6.2 Wijkteams

2.535

0

-2.535

2.560

0

-2.560

2.371

0

-2.371

7.1 Volksgezondheid

2.821

0

-2.821

2.804

2

-2.802

2.811

2

-2.809

Totaal autorisatieniveau 2.1

18.271

2.383

-15.888

20.706

2.307

-18.399

18.874

2.113

-16.762

6.3 Inkomensregelingen

36.295

30.846

-5.449

31.086

23.280

-7.806

28.515

20.924

-7.591

6.4 Begeleide participatie

4.730

0

-4.730

5.199

0

-5.199

4.139

0

-4.139

6.5 Arbeidsparticipatie

2.398

0

-2.398

3.265

558

-2.706

3.446

0

-3.446

6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

833

0

-833

778

0

-778

780

0

-780

6.71 Maatwerkdienstverlening  18+

15.631

276

-15.355

16.427

300

-16.127

15.994

294

-15.700

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

20.249

5

-20.244

17.164

0

-17.164

18.468

0

-18.468

6.81 Geescaleerde zorg

97

0

-97

74

0

-74

76

0

-76

6.82 Geëscaleerde zorg 18-

2.283

0

-2.283

2.025

0

-2.025

2.252

0

-2.252

Totaal autorisatieniveau 2.2

82.516

31.127

-51.389

76.018

24.139

-51.879

73.669

21.218

-52.451

4.1 Openbaar basisonderwijs

206

0

-206

235

0

-235

236

0

-236

4.2 Onderwijshuisvesting

4.157

-41

-4.198

3.982

0

-3.982

4.294

0

-4.294

Totaal autorisatieniveau 2.3

4.363

-41

-4.404

4.218

0

-4.218

4.530

0

-4.530

Totaal saldo van baten en lasten

105.151

33.469

-71.682

100.941

26.445

-74.496

97.073

23.331

-73.742

0.10 Toevoeging aan reserves

577

577

0.10 Onttrekking aan reserves

3.289

3.289

1.556

1.556

615

615

Begrote resultaat

105.727

36.757

-68.970

100.941

28.001

-72.940

97.073

23.946

-73.127

Autorisatie 2.1
Kadernota 2021-2025
De onderstaande autonome ontwikkelingen zijn in de Kadernota meegenomen:

  • Beschermd wonen : Met ingang van 1 januari 2023 verandert de verantwoordelijkheid van de gemeente voor het Beschermd wonen en komen de financiële middelen naar de gemeenten via de Algemene uitkering. Vanaf 2023 ontvangen wij hiervoor € 0,48 miljoen, oplopend tot € 2,43 miljoen in 2025. Beschermd wonen gaat om voorzieningen voor mensen met een psychiatrische beperking die intensieve begeleiding en toezicht nodig hebben bij het wonen. Het beleid is erop gericht dat deze doelgroep zo gewoon mogelijk kan meedoen en wonen in de wijk.

Begroting 2022: overige ontwikkelingen
Algemene uitkering: preventie gezondheidszorg
Voor specifieke en geoormerkte taken hebben we in de Meicirculaire aanvullend budget ontvangen. Dit betreft een compensatie voor de uitvoering van het Rijksvaccinatieprogramma en het prenataal huisbezoek JGZ. Het uitvoeringsbudget wordt hiervoor met € 32.000 structureel verhoogd.

Autorisatie 2.2
Kadernota 2021-2025
De onderstaande autonome ontwikkelingen zijn in de Kadernota meegenomen:

  • Stijging gebruik bijstand : Sinds januari 2020 stijgt het aantal bijstandsgerechtigden. Er is extra formatie nodig om het toenemende aantal aanvragen voor een bijstandsuitkering te kunnen behandelen (€ 150.000).
  • Aanpassing BUIG : de begroting wordt aangepast aan de nieuwe beschikking van het Rijk. De inkomsten van het Rijk worden verhoogt (€ 1,58 miljoen)en het budget voor de bijstandsuitkeringen wordt met hetzelfde bedrag verhoogd.
  • Toenemende vraag Wmo : Vanwege de toenemende vraag naar Wmo-ondersteuning is vanaf 2022 structureel extra budget nodig. Het aantal unieke cliënten, Wmo-meldingen en actieve voorzieningen stijgt verder door en daarmee de uitgaven voor de Wmo voorzieningen. Het budget is daarom met € 0,75 miljoen verhoogd.
  • Uitbreiding formatie participatie- en jeugdwet : de afgelopen jaren is de druk op de uitvoering van wettelijke en urgente taken toegenomen. Om te blijven voldoen aan de wettelijke taken zijn extra medewerkers nodig. Voor de uitvoering van deze taken en dienstverlening op het gebied van de Participatiewet, Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en Jeugdwet is structureel extra budget toegevoegd. (€ 0,7 miljoen).

Begroting 2022: overige ontwikkelingen
Vervallen buffer bijstandsbudget
Het begrote budget voor de bijstandsuitkeringen is hoger dan de inkomsten van het Rijk (€ 0,3 miljoen). Destijds is dit in de begroting gezet om de tekorten op de BUIG op te kunnen vangen. Echter

  • De laatste 3 jaar zijn de uitgaven lager dan de inkomsten Rijk en
  • Is de reserve Participatiewet gevuld om het risico van een tekort voor 2 jaar op te vangen (naast compensatie van het Rijk door Vangnetregeling).

Het risico voor een tekort op de bijstandsuitkeringen wordt nu meer afgedekt dan noodzakelijk, nl. extra uitgaven budget en de reserve. Het bijstandsbudget wordt daarom verlaagd met € 0,3 miljoen en gelijkgesteld aan de inkomsten van het Rijk. Het risico op een budgetoverschrijding wordt afgedekt door de reserve Participatiewet. Zeker nu de laatste jaren het saldo op de BUIG leidt tot een positief resultaat en het aanvullen van de reserve (of het jaarrekeningresultaat).

Niet realiseren taakstelling jeugdhulp
De termijn om de taakstelling op jeugdhulp (€ 3,6 miljoen) uit de Begroting 2021 te realiseren is te ambitieus is. We zien dat de taakstelling alleen gerealiseerd kan worden via een ingroeimodel waarbij de uiteindelijke besparing naar verwachting in 2024 gerealiseerd kan worden. De taakstelling wordt in de jaren 2022 (€ 1,3 miljoen) en 2023 (€ 0,7 miljoen) verlaagd.

Actuele prognose jeugdhulp
Wij zien in de eerste helft van 2021 de instroom naar zorgtrajecten voor de jeugdhulp toenemen. Deze stijging zien wij ook terug in de declaraties. Een deel van deze stijging zal in verband met afronding van de zorgtrajecten ook in 2022 zichtbaar zijn. Om deze stijging op te vangen wordt het budget jeugdhulp met € 400.000 verhoogd.

Algemene uitkering: inburgering
Voor specifieke en geoormerkte taken hebben we in de Meicirculaire aanvullend budget ontvangen. Dit betreft een compensatie voor de uitstel van de nieuwe wet inburgering (€ 43.000 in 2022, aflopend naar € 6.000 in 2025). Het uitvoeringsbudget voor inburgering wordt met dit bedrag verhoogd.

Autorisatie 2.3
Kadernota 2021-2025
De onderstaande autonome ontwikkelingen zijn in de Kadernota meegenomen:

  • Actualisatie Onderwijshuisvesting : Het Integraal Onderwijs Huisvestingsplan 2021-2036 (IOHP) bestaat uit een vooruitblik op de toekomst voor alle Velsense schoollocaties. De gemeente heeft een wettelijk vastgelegde zorgplicht voor goede onderwijshuisvesting. Dit houdt in dat de gemeente moet zorgen voor voldoende beschikbare ruimte en samen met de schoolbesturen ook verantwoordelijk is voor de kwaliteit van de gebouwen (€ 141.000).

Begroting 2022: overige ontwikkelingen
Outsourcing Sport
De procedure om de afdeling Sportzaken extern te verzelfstandigen is in gang gezet. Het voornemen is om de verzelfstandiging vanaf 1 januari 2022 in te laten gaan. Het inregelen van gewijzigde structuren, systemen en processen kost tijd. Dit is te beheersen door een zorgvuldig proces; besluitvorming in 2021 en kalenderjaar 2022 na de start gebruiken als overgangsjaar. Zo moet nog verdere invulling gegeven worden aan het overhevelen van operationele budgetten (overhead) voor ondersteunende werkzaamheden op het gebied van financiën, HR, ICT, facilitair, etc..

Het financiële effect voor Velsen is een verlaging van de kosten voor de uitvoering van de sporttaken. Dit voordeel loopt in de tijd op, omdat het realiseren van overhead een ingroeiperiode vraagt (ca. 3 jaar) en het voordeel op de personele kosten wordt gerealiseerd door natuurlijk verloop (uitstroom, pensionering, etc.). Het verwachte voordeel in de Begroting 2022 wordt behoudend meegenomen met een voordeel van € 0,2 miljoen vanaf 2025. Op het moment dat de overhead nader is uitgewerkt kan het effect van de uitbesteding worden meegenomen in de eerstvolgende P&C-producten.

Mutaties in de reserves

(Bedragen x €1.000)

Reserve

Begroting
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Res. Dekking kapitaallasten

125

124

122

122

Res. Instroom statushouders

37

0

0

0

Res. Sociaal domein

403

350

0

0

Reserve Schuldenfonds jongeren

50

50

50

0

Onttrekking aan reserve(s)

615

524

172

122

Reserve Dekking kapitaallasten
Dit betreft de dekking van de kapitaallasten voor onderwijsgebouwen en voorzieningen die in deze gebouwen zijn gehuisvest.

Reserve Participatiewet
Het rijksbudget voor de bijstandsuitkeringen (BUIG) is voor Velsen naar verwachting net niet toereikend om de verwachte uitkeringen te bekostigen. Een bedrag van € 17.000 wordt daarom onttrokken aan de reserve Participatiewet.

Reserve Instroom statushouders
Om de activiteiten voor de integratie van statushouders uit te kunnen voeren worden de middelen die hiervoor van het Rijk worden ontvangen in de reserve gestort en de jaarlijkse kosten hieruit onttrokken. Voor 2022 wordt een bedrag van € 37.000 onttrokken aan de reserve. Dit betreft ook kosten voor de nieuwe wet inburgering.

Reserve Sociaal domein
Voor diverse projecten wordt budget aan de reserve onttrokken. Dit betreft de financiering van projecten uit de armoede-visie, praktijkondersteuning GGD, centrale toegang sociaal wijkteams en andere projecten die worden bekostigd uit het innovatiebudget.

Reserve Schuldenfonds
De kosten van het project 'New Future' om de schuldenproblematiek bij jongeren op te lossen worden ten laste van deze reserve gebracht.

Meerjarenperspectief

(Bedragen x €1.000)

Vitaal en sociaal Velsen

Rekening
2020

Begroting
2021

Begroting
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Omschrijving

4.1 Openbaar basisonderwijs

-206

-235

-236

-236

-236

-236

4.2 Onderwijshuisvesting

-4.198

-3.982

-4.294

-4.288

-4.180

-4.448

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

-1.731

-2.021

-2.074

-2.011

-2.026

-2.026

5.1 Sportbeleid en activering

-282

-386

-394

-393

-394

-394

5.2 Sportaccommodaties

-1.331

-1.340

-1.430

-1.429

-1.436

-1.437

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

-7.188

-9.290

-7.683

-7.616

-7.267

-7.257

6.2 Wijkteams

-2.535

-2.560

-2.371

-2.333

-2.333

-2.333

6.3 Inkomensregelingen

-5.449

-7.806

-7.591

-7.594

-7.553

-7.503

6.4 Begeleide participatie

-4.730

-5.199

-4.139

-4.140

-4.153

-4.153

6.5 Arbeidsparticipatie

-2.398

-2.706

-3.446

-3.495

-3.525

-3.525

6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

-833

-778

-780

-780

-780

-780

6.71 Maatwerkdienstverlening  18+

-15.355

-16.127

-15.700

-15.697

-15.698

-15.698

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

-20.244

-17.164

-18.468

-17.172

-16.236

-16.236

6.81 Geescaleerde zorg

-97

-74

-76

-551

-1.615

-2.503

6.82 Geëscaleerde zorg 18-

-2.283

-2.025

-2.252

-2.252

-2.252

-2.252

7.1 Volksgezondheid

-2.821

-2.802

-2.809

-2.797

-2.797

-2.796

Totaal saldo van baten en lasten

-71.682

-74.496

-73.742

-72.785

-72.479

-73.576

0.10 Toevoeging aan reserves

577

0

0

0

0

0

0.10 Onttrekking aan reserves

3.289

1.556

615

524

172

122

Begrote resultaat

-68.970

-72.940

-73.127

-72.261

-72.306

-73.453

Deze pagina is gebouwd op 02/28/2023 14:57:40 met de export van 02/16/2023 09:39:51