Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Recreatieschap Spaarnwoude
Recreatieschap Spaarnwoude
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam, gemeente Haarlem, gemeente Haarlemmermeer en gemeente Velsen.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Diepstraten
Visie op de verbonden partij
Meewerken aan het bereiken van bovengenoemde doelstelling.
Beleidsvoornemens 2021-2025
In 2020 is de integrale visie Spaarnwoude Park en het Uitvoeringsprogramma (UVP) vastgesteld. Het UVP wordt gefaseerd uitgevoerd; de eerste fase betreft 2020-2024 met als belangrijkste punten:
- Het wegwerken van achterstallig onderhoud.
- Focus op het versterken van natuur, landschap en cultuurhistorie.
- Focus op de ontwikkeling van aantrekkelijke ontvangst- en verblijfsgebieden ten behoeve van een goede spreiding van de recreatieve druk (voor het ontvangstgebied SnowWorld is een ambitieschets gemaakt die in 2021 verder wordt uitgewerkt).
- Uitgeven in onder erfpacht van sleets geraakte gebouwen.
- Fietsbereikbaarheid (in Spaarnwoude en vanuit de steden).
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Velsen heeft samen met de andere participerende gemeenten en de provincie op zich genomen om de doelstelling zoals hierboven genoemd binnen de Gemeenschappelijke Regeling te realiseren.
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Eventuele uittreding is niet aan de orde omdat dit om zeer hoge frictiekosten zal gaan en om verlies van invloed op de realisatie van de doelstelling.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
De informatievoorziening is reeds verbeterd, doordat het secretariaat van het recreatieschap de agenda voor de Algemeen Bestuur-vergadering mailt naar bureau Griffier onder verwijzing naar de vergaderstukken die via een link naar de website van het recreatieschap zijn in te zien.
Financieel (bedragen x € 1.000)
(Wijziging) belang
Financiële gegevens
2021
2022
2023
2024
2025
Eigen vermogen
14.683
14.570
14.086
13.958
13.894
Vreemd vermogen
2.731
3.658
2.083
2.638
3.211
Resultaat
0
0
0
0
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
283
285
285
285
285
Toelichting financiële gegevens
N.v.t.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
N.v.t.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Er wordt momenteel onderzocht wat naar de effecten zijn van het samenvoegen van de verschillende gebieden en deelnemers tot één recreatiegebied met gezamenlijke reserves. Dit heeft waarschijnlijk in de toekomst gevolgen voor de hoogte van de deelnemersbijdragen.
- Gemeenschappelijke regelingen Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Beverwijk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest, Velsen, Bloemendaal, Haarlem, Beemster, Purmerend, de Provincie Noord-Holland, Bloemendaal, Edam-Volendam, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Waterland, Wormerland en Zandvoort.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Bal en wethouder Dinjens (plaatsvervanger)
Visie op de verbonden partij
De Omgevingsdienst IJmond is een uitvoerende dienst. De gemeente is wettelijk verplicht uitvoeringstaken op het gebied van milieu en duurzaamheid uit te laten voeren. Specifiek gaat het om vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van bijvoorbeeld bodem, lucht en geluid. Daarnaast bereidt de Omgevingsdienst als milieuafdeling van de gemeente Velsen het gemeentelijk beleid op het gebied van Milieu voor. Samen met de ODIJ draagt de gemeente zorg voor een integrale bescherming van milieu en leefomgeving. Het initiëren en stimuleren van een ontwikkeling die voorziet in de behoefte van de huidige generatie zonder daarmee toekomstige generaties te beperken in hun behoeftevoorziening.
Beleidsvoornemens 2021-2025
Het werkveld Milieu-, klimaat en duurzaamheid is in beweging.
De opgave waar we voor staan vraagt om een opschaling van milieubeleid naar beleid voor een gezonde leefomgeving. Daarbij is in de IJmond sprake van cumulatie van problematiek. De maatschappelijke druk op het dossier is tegelijkertijd groot. Een gezonde leefomgeving. Dit vraagt om een integrale benadering, prioriteren en afwegen. En om continu inzicht en meetbaar uitzicht. Via de invoering van de Omgevingswet, meer inhoudelijke regie op het werkveld en samenwerken als één overheid geven we invulling aan deze opgave.Het instrumentarium voor het vastleggen van het beleid verandert.
Met de komst van de Omgevingswet wordt de Omgevingsvisie het document waarin al het beleid ten aanzien van de fysieke leegomgeving, en dus ook het milieu- en duurzaamheidsbeleid, wordt vastgelegd. De Omgevingsvisie vervangt het beleidsgedeelte uit het Milieubeleidsplan. De juridische vertaling van het beleid in regels wordt opgenomen in het Omgevingsplan.
Op basis van de Omgevingswet zal in 2022 voor het eerst een voorstel voor een programma rond het thema Gezonde Leefomgeving aan de raad worden voorgelegd. Dit programma vervangt het uitvoeringsgedeelte uit het Milieubeleidsplan.De hoofdthema’s en bouwstenen voor de Omgevingsvisie 2022-2025 zijn bekend.
De gemeente is in 2019 gestart met het voorbereiden van de Omgevingsvisie. Dat heeft geleid tot een koersdocument, waarin de hoofdopgaven van de gemeente t.a.v. de fysieke leefomgeving zijn benoemd. Tegelijkertijd is het lopende milieubeleidsplan 2016-2020 geëvalueerd en is een aantal inhoudelijke bouwstenen voor de Omgevingsvisie opgesteld (o.a. de bouwstenen ondergrond en gezondheid en luchtkwaliteit). In 2022 wordt de Omgevingsvisie vastgesteld.Nieuwe taken vragen om aanvullend beleid.
Naar aanleiding van de Omgevingswet gaan er op het gebied van Bodembescherming taken van de provincie naar de gemeente en deze zijn per 31 december 2018 ondergebracht bij de ODIJ. In 2022 maakt de gemeente definitief afspraken met de ODIJ over de uitvoering van deze taken voor de gemeente. Er wordt een bouwsteen voor de Omgevingsvisie opgesteld over de bescherming van de bodem met als uitgangspunt het lopende provinciale beleid.Geurbeleid binnen Omgevingswet.
De overdracht van het provinciaal geurbeleid naar de (uitvoeringsdienst van de) gemeenten (ODIJ) leidt mogelijk ook tot het opstellen van een bouwsteen voor de Omgevingsvisie. We onderzoeken daarbij de mogelijk om omgevingswaarden voor geur in het omgevingsplan op te nemen. De provincie blijft alleen bij gemeentegrensoverschrijdende activiteiten een rol houdenActualisatie VTH-beleid milieu.
Het huidige beleidskader VTH-milieu van de ODIJ loopt tot en met 2022. In 2022 zal dat beleid worden geëvalueerd en bijgesteld.Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
De gemeente is verplicht de uitvoering van de milieutaken uit te besteden aan de Omgevingsdienst. (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht). Voor de overige taken is sprake van vrijwillige deelname aan de gemeenschappelijke regeling. Dat laatste betekent echter niet, dat aanpassen van het takenpakket van de ODIJ (vrijwillige deelname) zonder gevolgen is. Dat vraagt te allen tijde om een zorgvuldig en gezamenlijk proces.
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Uittreding kan slechts plaatsvinden nadat het algemeen bestuur in overleg met de deelnemer die wenst uit te treden de financiële en overige gevolgen van de uittreding heeft bepaald. Ten aanzien van de frictiekosten bij uittreding wordt verwezen naar de bepaling hierover in de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst IJmond.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
Planning en control.
De ODIJ kent een eigen planning- en control cyclus die niet gelijk loopt met de begrotingscyclus van de gemeente.
Op dit moment informeert de Omgevingsdienst het college / gemeenteraad aan de hand van zowel de begrotingscyclus van de gemeente als van de Omgevingsdienst over de uitvoering van de milieutaken. Waarbij het voor de raad nog niet altijd duidelijk is welke rol zij heeft bij de besluitvorming over deze stukken. Dat moet beter en daar zetten we in 2022 actief op in. Door bij de advisering duidelijk te maken wat het doel is, hoe het in de cyclus past en wat de rol van de raad is.Inhoudelijke kaders.
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het beleid. Het college bereidt het beleid samen met de ambtelijke organisatie en dus ook met de ODIJ voor. Bij belangrijke dossiers zoals luchtkwaliteit is de verantwoordelijk portefeuillehouder eerste bestuurlijk aanspreekpunt. De portefeuillehouder neemt daarbij vaak deel aan regionale overleggen. Het college en de raad worden via de wethouder en betrokken ambtenaren over afgestemde collegevoorstellen, collegeberichten en raadsvoorstellen geïnformeerd. Voor belangrijke ontwikkelingen worden er aanvullend presentaties georganiseerd voor college, raad en commissieleden.Financieel (bedragen x € 1.000)
(Wijziging) belang
Financiële gegevens
2021
2022
2023
2024
2025
Eigen vermogen
354
481
427
412
407
Vreemd vermogen
7.891
7.804
7.804
7.813
7.821
Resultaat
0
0
0
0
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
1.819
1.797
1.797
1.797
1.797
Toelichting financiële gegevens
Bedragen op basis van de Begroting 2022.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Voor de taakstelling vanaf 2022 zijn diverse oplossingen geïnventariseerd die in het kader van de begroting met het college en de raad worden besproken.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Op basis van de onderkende risico’s is het benodigde weerstandsvermogen gesteld op € 467.230. Het weerstandsvermogen is verhoogd tot € 375.000 met een deel van het resultaat over 2020 en kan hiermee als ‘matig’ worden gekwalificeerd. Hierdoor is de ODIJ niet volledig in staat om risico’s op te vangen met haar eigen vermogen. De deelnemers aan de Gemeenschappelijke Regeling ODIJ waaronder Velsen staan hiervoor garant. In de komende 3 jaar vult ODIJ het weerstandsvermogen aan tot het gewenste niveau. Indien nodig vraagt ODIJ na 3 jaar een bijdrage van haar deelnemers, maar alleen als het binnen die tijd op eigen kracht niet lukt.
- Gemeenschappelijke regelingen ReinUnie
ReinUnie
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Heemskerk
Website
Geen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Bal
Visie op de verbonden partij
Het beheren en naleven van deze huur-, financieringsovereenkomsten zijn de activiteiten van de gemeenschappelijke regeling.
Beleidsvoornemens 2021-2025
De activiteiten en beleidsvoornemens van de ReinUnie liggen in het verlengde van de doelstelling met betrekking tot afvalverwijdering van de gemeente Velsen.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van een vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
In de regeling is opgenomen dat gemeenten dit in onderlinge overeenstemming regelen. Dat zal gaan om de financiële gevolgen.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
Door de gemeenteraad vooraf te informeren over de verschillende onderwerpen die spelen.
Financieel (bedragen x € 1.000)
(Wijziging) belang
Financiële gegevens
2021
2022
2023
2024
2025
Eigen vermogen
1
1
1
1
1
Vreemd vermogen
2.937
2.730
2.504
2.261
2.261
Resultaat
0
0
0
0
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
9
9
9
9
9
Toelichting financiële gegevens
De cijfers zijn gebaseerd op de Begroting 2022.
De jaarlijkse lasten van ReinUnie worden gedekt door een bijdrage van de deelnemende gemeenten en wordt vanuit het budget voor huishoudelijke afval betaald.Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Er is geen sprake van een opgelegde bezuiniging.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Per 1 Januari 2021 was de algemene reserve € 917,-. Per 31 december is het geschatte eigen vermogen gelijk. ReinUnie heeft dus een bescheiden Algemene reserve. Eventuele tegenvallers die niet door de algemene reserve kunnen worden opgevangen, worden door de deelnemers opgevangen middels een grotere bijdrage in het volgende boekjaar. Op grond van de gemeenschappelijke regeling ReinUnie is er geen voorschrift over de minimale of maximale algemene reserve.
- Gemeenschappelijke regelingen Centraal Nautisch Beheer
Centraal Nautisch Beheer
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Amsterdam
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeenten Amsterdam, Beverwijk, Velsen en Zaanstad en voorts private havenbeheerders Zeehaven IJmuiden en Tata Steel IJmuiden
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Het CNB is een “Bedrijfsvoering organisatie”. Deze kent een enkelvoudig bestuur. De gemeente benoemd een bestuurder (wethouder) in het DB en drie (raadsleden) in het AB.
Visie op de verbonden partij
Intensieve samenwerking komt ten goede aan de veiligheid op het Noordzeekanaal en verminderd de administratieve lasten van de ondernemers.
Beleidsvoornemens 2021-2025
Een veilige en vlotte afwikkeling van het scheepsvaartverkeer, informatiepositie benutten en verbeteren. Daarin speelt informatie en informatiesystemen steeds belangrijker. Er zijn snelle ontwikkelingen op het gebied van de scheepvaart informatiesystemen. CNB houdt zich bezig met het vormgeven van de informatieketens waar de havenmeester deel van uitmaakt in rol van autoriteit en partner. Ook de bouw van de sluis en nautische toegankelijkheid en veiligheid blijft een belangrijk aandachtspunt de komende jaren.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
De gemeente neemt vanaf 1994 op verzoek van Rijk en Amsterdam en met het oog op het gezamenlijke doel deel in de GR.
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Eventuele uittreding is uit bestuurlijk oogpunt kwestieus, omdat CNB een gemeenschappelijk regionaal doel dient.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
Dat kan eventueel door (naast begroting en jaarrekening) voorafgaande aan belangrijke of strategische besluitvorming, een informatieve sessie te organiseren.
Financieel (bedragen x € 1.000)
(Wijziging) belang
Financiële gegevens
2021
2022
2023
2024
2025
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Resultaat
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Toelichting financiële gegevens
De uitvoering van de taken van het CNB vallen organisatorisch binnen de organisatie van Haven Amsterdam in een aparte divisie havenmeester (DHM). De opzet van de gemeenschappelijke regeling is zo dat het exploitatie resultaat gedragen wordt door het Havenbedrijf Amsterdam.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
N.v.t.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
N.v.t.
- Gemeenschappelijke regelingen IJmond Werkt!
IJmond Werkt!
Programma 2
Vitaal en sociaal Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Beverwijk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, gemeente Heemskerk, gemeente Uitgeest en gemeente Velsen.
(NB: Uitgeest heeft besloten om uit te treden per 31/12/2021; dit is echter nog niet geeffectueerd ten tijde van het opstellen van de onderstaande informatie)Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Steijn en Wethouder Verwoort
Visie op de verbonden partij
De economische zelfstandigheid en maatschappelijke participatie bevorderen en voorkomen van sociaal isolement van een ieder die niet in de eigen bestaansmiddelen kan voorzien door betrokkenen te stimuleren tot werk met ondersteuning van een geschikt aanbod van instrumenten en activiteiten voor zowel de werkgever als de kandidaat.
Beleidsvoornemens 2021-2025
HHet beleid richt zich erop om zoveel mogelijk mensen met of zonder arbeidsbeperking aan het werk te helpen. De activiteiten van IJmond Werkt! liggen in het verlengde van de beleidsvoornemens van de gemeente Velsen.
In de gemeenschappelijke regeling IJmond Werkt! (GR) wordt gesproken over een afsprakenkader (artikel 31 in de GR) dat zich richt op de uitvoering en nadere invulling van taken en bevoegdheden om zoveel mogelijk werkzoekenden te begeleiden naar werk. Het huidige kader is nog geldig tot 1 januari 2022. Het nieuwe kader beoogt de bestaande afspraken waar nodig te verbeteren en opnieuw vast te leggen.
Het dagelijks bestuur van IJmond Werkt! en de portefeuillehouders van de 4 gemeenten geven samen vorm aan het afsprakenkader, waarin uitgangspunten en afspraken staan over onderliggende opgaven, resultaatverwachtingen, wijze van samenwerking met verschillende organisaties en op welke wijze besluiten worden genomen.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Vrijwillig
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
In november 2020 is door gemeente Uitgeest besloten, dat zij per 1 januari 2022 zullen uittreden. De gevolgen hiervan zijn nog niet bepaald.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
Door de informatievoorziening op beleids- en financieel niveau tussen de samenwerkende partners te intensiveren, bijvoorbeeld bij het samenstellen van het werkplan. De financiële vertaling van de uitgangspunten is jaarlijks terug te vinden in de (meerjaren)begroting inclusief werkplan en het jaarverslag.
Financieel (bedragen x € 1.000)
(Wijziging) belang
Financiële gegevens
2021
2022
2023
2024
2025
Eigen vermogen
1.733
1.733
1.733
1.733
1.733
Vreemd vermogen
1.835
1.835
1.835
1.835
1.835
Resultaat
-
-
-
-
-
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
6.840
6.958
7.001
7.037
7.077
Toelichting financiële gegevens
Bron: Begroting 2022 en Meerjarenraming 2023 t/m 2025 van de gemeenschappelijke regeling IJmond Werkt! Het betreft hier een initiële begroting op hoofdlijnen, waarbij de uittreding van Uitgeest nog niet is verwerkt, omdat de gevolgen hiervan nog niet zijn bepaald. De bijdrage wordt bepaald conform de in 2019 nieuw vastgestelde gemeenschappelijke regeling op een in voldoende mate bekostigend bedrag dat is gebaseerd op de begroting van IJmond Werkt en het aandeel per gemeente gebaseerd op het aantal inwoners.
Het eigen vermogen bestaat uit € 500.000 Algemene reserve en overige reserves voor o.a. huisvesting Trompet en groenvoorziening Heemskerk en herstructurering WSW.Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Er is geen sprake van een (opgelegde) bezuiniging.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- Mogelijke kortingen op het Wsw- en re-integratiedeel subsidie uit het participatiebudget
- Eventuele bezuinigingen op de (groen)opdrachten die de deelnemende gemeenten aan IJmond Werkt! verstrekken
- Vermindering LIV subsidie
- Niet realiseren NBW plekken
- Cao loonsverhoging ambtenaren
- Zittend bestand minder snel omlaag dan verwacht
- Gelijkrecht payroll
- Meer vergoedingen uit participatiebudget
- Oplopend ziekteverzuim bij sw
- Uittreding Uitgeest
- Gemeenschappelijke regelingen Gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en Voortijdig schoolverlaten regio West-Kennemerland
Gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en Voortijdig schoolverlaten regio West-Kennemerland
Programma 2
Vitaal en sociaal Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
http://www.leerplein-mzk.nl/
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Velsen en Zandvoort
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Steijn
Visie op de verbonden partij
Ten behoeve van de wetsuitvoering is een uitvoeringsorganisatie ingesteld voor het verzorgen leerlingenadministratie en verzuimmeldingen via digitale verwerking. Scholen in regio melden op één gelijke wijze verzuim aan.
Beleidsvoornemens 2021-2025
In 2022 zal onverminderd uitvoering worden gegeven aan de centrale registratie. Voor de gehele regio ontstaat één actueel en volledig bestand van alle 4- tot 27-jarigen met informatie over schoolbinding, verzuim en startkwalificatie e.d. waarvan gemeenten voor de uitvoering van hun wettelijke leerplicht- en RMC-taken gebruik kunnen maken.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van een vrijwillige deelname aan deze regeling. Wel is er een verplichting uitvoering te geven aan de Leerplichtwet 1969 en de Wet regels inzake Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten.
Gemeente is de GR aangegaan voor de onderdelen leerplichtadministratie (voorheen GR Carel) en de regionale RMC-functie. De uitvoering van de leerplicht doet Velsen lokaal.Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Uit de gemeenschappelijke regeling volgt dat het gemeenschappelijk orgaan de financiële en overige gevolgen van uittreding regelt. Daarbij geldt als uitgangspunt dat de uittredende gemeente de kosten draagt die het rechtstreekse gevolg zijn van de uittreding en dat de overige gemeenten geen financieel nadeel van de uittreding ondervinden.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
Het jaarverslag wordt aan de raad aangeboden.
Financieel (bedragen x € 1.000)
(Wijziging) belang
Financiële gegevens
2021
2022
2023
2024
2025
Eigen vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Vreemd vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Resultaat
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
40
41
43
45
45
Toelichting financiële gegevens
De bijdragen zijn gebaseerd op de Begroting 2021 en Meerjarenbegroting t/m 2024.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
N.v.t.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
N.v.t.
- Gemeenschappelijke regelingen Noord-Hollands Archief
Noord-Hollands Archief
Programma 3
Wonen en leven in Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, gemeente Haarlem en gemeente Velsen.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Verwoort
Visie op de verbonden partij
Het Noord-Hollands archief voert de wettelijke taak van beheer van archieven uit voor de gemeente. Het archief wordt ontsloten zodat zoveel mogelijk mensen kunnen kennismaken met de collectie en archieven.
Beleidsvoornemens 2021-2025
Het programma van het Noord-Hollands Archief voor de periode 2021-2024 is beschreven in het meerjarenbeleidsplan “Klaar voor de Toekomst”. In dit beleidsplan worden de volgende vier hoofdlijnen onderscheiden:
- Bronnen veiligstellen.
- Meer mogelijk maken met data.
- Publiek faciliteren en
- Organisatie blijven ontwikkelen. Hierbij worden in totaal 14 actielijnen onderscheiden met concrete acties en resultaten.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Vrijwillig
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Dit is niet onderzocht. De gemeente zal, indien zij niet tevreden is over de geleverde dienstverlening, een andere oplossing moeten zoeken voor het beheer van haar archieven.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
N.v.t.
Financieel (bedragen x € 1.000)
(Wijziging) belang
Financiële gegevens
2021
2022
2023
2024
2025
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Resultaat
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
363
395
395
395
395
Toelichting financiële gegevens
De bedragen komen uit de meerjarenbegroting van het NHA.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Er is geen sprake van een opgelegde bezuiniging.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
N.v.t.
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Kennemerland
Veiligheidsregio Kennemerland
Programma 4
Burger en bestuur
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeenten Bloemendaal, Beverwijk, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Burgemeester Dales en wethouder Steijn
Visie op de verbonden partij
Het zorg dragen voor de bescherming van de burgers tegen onveilige situaties en het adequaat optreden op het moment dat zich een ramp voordoet.
Beleidsvoornemens 2021-2025
De activiteiten en beleidsvoornemens van de Veiligheidsregio liggen in het verlengde van de doelstelling met betrekking tot crisisbeheersing / rampenbestrijding van de gemeente. Voor het VRK is het een bijzondere periode. De organisatie staat door Corona in de crisisstand. Naast de aanpak van de crisis zal er de komende tijd nog veel aandacht worden besteed aan de infectiebestrijding i.v.m. het vraagstuk antibioticaresistentie. Daarnaast richt de VRK zich op het toenemende aantal evenementen in de regio en de toename van het aantal (milieu) incidenten en de bijbehorende adviesvraag. Bij de brandweer is de voorbereiding op terroristische aanslagen op Schiphol een belangrijk aandachtspunt. In de bedrijfsvoering zijn de pijlen vooral gericht op het privacybeleid en de informatiebeveiliging.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Deelname is een wettelijke verplichting (Wet veiligheidsregio’s). Een overgang van de ene Veiligheidsregio naar de andere vraagt een Algemene Maatregel van Bestuur, daar de wettelijke bepaalde indeling dan aangepast moet worden.
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Deelname is landelijk opgelegd. Veranderen van Veiligheidsregio kan enkel bij Algemene Maatregel van bestuur.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
De raad kan informele werkbezoeken brengen aan de Veiligheidsregio Kennemerland. De VRK organiseert deze werkbezoeken periodiek.
Financieel (bedragen x € 1.000)
(Wijziging) belang
Financiële gegevens
2021
2022
2023
2024
2025
Eigen vermogen
4.568
4.069
3.761
3.737
3.737
Vreemd vermogen
48.873
47.723
46.903
44.721
44.724
Resultaat
31
319
102
9
42
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
8.109
8.109
8.109
8.109
8.109
Toelichting financiële gegevens
De financiële gegevens zijn overgenomen uit de (ontwerp) Begroting 2022-2025 van de VRK
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Er is geen sprake van een opgelegde bezuiniging, desondanks heeft het DB van de VRK de directie verzocht om een begeleidingscommissie samen te stellen om te onderzoeken op welke manier het maatschappelijk rendement van de VRK kan worden verhoogd. Hierbij zal kritisch worden gekeken of er bezuinigingsmogelijkheden zijn voor de Begroting 2023.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
De Veiligheidsregio heeft haar risico’s geïnventariseerd en gekwantificeerd voor een totaal bedrag van € 5 miljoen. Hierop zijn diverse beheersmaatregelen ontwikkeld. De VRK hanteert een weerstandsratio van 0,7 uitgaande van de situatie dat de deelnemende gemeenten een deel van het risicodragerschap voor hun rekening nemen.
De aangehouden weerstandscapaciteit bedraagt op basis van deze ratio € 3,5 miljoen (reserve + post onvoorzien) en men gaat er vanuit dat te verwachten risico’s hiermee goed zijn op te vangen. - Gemeenschappelijke regelingen Belastingsamenwerking Gouwe Rijland
Belastingsamenwerking Gouwe Rijnland
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Leiden
Website
https://www.bsgr.nl/
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
De gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest, Velsen, Voorschoten, Waddinxveen, Wassenaar, Zoeterwoude en het Hoogheemraadschap van Rijnland
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Verwoort
Visie op de verbonden partij
De samenwerking vergroot de continuïteit, kwaliteit en betrouwbaarheid van de belastingwerkzaamheden en verbetert de dienstverlening aan inwoners en bedrijven. Ook leidt dit tot lagere kosten voor de deelnemende gemeenten.
Beleidsvoornemens 2021-2025
De gemeente houdt de regie over de beleidsvoornemens.
De BSGR is namens Velsen verantwoordelijk voor de uitvoering van:- Vaststelling van de WOZ-waardes (jaarlijkse herwaardering).
- De heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen overeenkomstig de gemeentelijke belastingverordeningen (de geïnde opbrengsten worden aan de gemeente afgedragen).
- De behandeling van bezwaar- en beroepschriften.
- De behandeling van kwijtscheldingsverzoeken.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
De gemeenteraad heeft in 2020 besloten vanaf 1 januari 2021 alle gemeentelijke belastingwerkzaamheden onder te brengen bij de BSGR. De deelname is vrijwillig.
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Gedurende de eerste 5 jaren na de datum van toetreding (1-1-2021) is het niet mogelijk om uit te treden. Bij uittreden geldt een minimale opzegtermijn van één jaar en zal door een onafhankelijke registeraccountant een liquidatieplan opgesteld worden. Dit plan wordt met ten minste drie vierde meerderheid van stemmen vastgesteld door het algemeen bestuur en de daarin voor de uittredende deelnemer omschreven financiële verplichtingen zijn bindend en moeten binnen zes maanden na uittreden worden voldaan. De kosten van het opstellen van het liquidatieplan komen voor rekening van de deelnemer die het voornemen heeft om uit te treden.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
Op dit moment vindt er 4 keer per jaar overleg plaats met de gemeentelijke regie-functionarissen. Daarnaast is er 4 keer per jaar een vergadering van het algemeen bestuur, waarbij de wethouder het bestuur vertegenwoordigt. Jaarlijks wordt de raad in de gelegenheid gesteld om haar zienswijze op begroting (en jaarrekening) van de BSGR te geven.
Financieel (bedragen x € 1.000)
(Wijziging) belang
Financiële gegevens
2021
2022
2023
2024
2025
Eigen vermogen
665
480
480
480
480
Vreemd vermogen
5.746
5.854
5.794
5.734
5.674
Resultaat
0
0
0
0
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
1.050
1.063
1.063
1.063
1.063
Toelichting financiële gegevens
De financiële gegevens zijn overgenomen uit de (gewijzigde) Begroting 2021 en de ontwerpbegroting 2022.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Er zijn geen taakstellingen opgenomen.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Binnen de BSGR is een gestructureerd risicomanagement model ontwikkeld tot uiting komend in een ISAE controleraamwerk. Met behulp van dit model is een totaal gewogen risicobedrag berekend van € 1,2 miljoen. Dit berekende risico is voor de helft het gevolg van een forse toename van de te verwachten aantallen no cure no pay bezwaren met de bijbehorende proceskostenvergoedingen in de komende jaren.
Het risico wordt niet volledig gedekt door het weerstandsvermogen van € 480.000, waardoor een risico resteert van € 720.000 dat door deelnemers moet worden gedragen.
Voor de gemeente Velsen komt dit neer op risicobedrag van € 56.600.
Coöperaties en vennootschappen
- Coöperaties en vennootschappen Kennemerstrand N.V.
Kennemerstrand N.V.
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
IJmuiden
Website
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Deelnemende partijen
Gemeente Velsen, Seaport IJmuiden Onroerend Goed B.V., Recreatiepark Kabbelaarsbank B.V.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Dinjens en wethouder Verwoort
Visie op de verbonden partij
Het ontwikkelen, onderhouden en exploiteren van het in erfpacht uitgegeven terrein duin-midden-gebied en centrumgebied, alsmede het ontwikkelen van infrastructurele werken buiten het terrein.
Beleidsvoornemens 2021-2025
Het ontwikkelen van IJmuiden aan Zee tot een levendig en aantrekkelijk kustdorp rond de jachthaven, in samenwerking met Seaport Marina, KondorWessels Vastgoed en de gemeente Velsen.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Vrijwillig
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
N.v.t.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
N.v.t.
Financieel (bedragen x € 1.000)
(Wijziging) belang
Financiële gegevens
2021
2022
2023
2024
2025
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Resultaat
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Toelichting financiële gegevens
Kennemerstrand N.V. heeft een 100% deelneming in Kennemermeer B.V.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
De (gemeentelijk) directeur heeft het signaal afgegeven dat de middelen van Kennemerstrand N.V./Kennemermeer B.V. onvoldoende zijn om aan alle verplichtingen in het kader van de ontwikkeling van Kustplaats IJmuiden aan zee te kunnen voldoen.
Er wordt onderzocht in hoeverre de aandeelhouders hier een oplossing voor kunnen / moeten bieden. - Coöperaties en vennootschappen Zeehaven IJmuiden N.V.
Zeehaven IJmuiden N.V.
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
IJmuiden
Website
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Deelnemende partijen
Bedrijven gevestigd in het havengebied, gemeente Velsen, provincie Noord-Holland, gemeente Katwijk.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
De gemeente benoemt een van de vijf commissarissen.
Visie op de verbonden partij
Invloed aanwenden om in het havengebied de gewenste economische ontwikkeling tot stand te brengen en daartoe in het regionale en nationale zeehavennetwerk medewerking en steun verwerven en afstemming met omliggende woongebieden en het IJmuiderstrand. De directie van Zeehaven IJmuiden N.V. en de wethouders Economische zaken en Ruimtelijke ordening voeren hiertoe regelmatig overleg.
Beleidsvoornemens 2021-2025
Binnen de kernsectoren Food, Energy en Leisure de positie van Zeehaven te versterken. Daarbinnen is met name offshore wind een belangrijk onderwerp. In de zomer van 2021 wordt gestart met de installatiewerkzaamheden op zee voor het Windpark Hollandse Kust Zuid. Zodra de eerste turbines draaien worden deze beheerd en onderhouden vanuit de de IJmondhaven. Na Hollandse Kust Zuid staat als volgende ontwikkeling het Windpark Hollandse Kust Noord voor de deur. Met de realisatie van de Energiehaven kan daar nog beter op ingespeeld worden. Zeehaven wil een substantieel deel van deze nieuwe economie naar zich toe trekken. Daarvoor wordt binnen de regio met andere havens samengewerkt.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
De raad besloot in 1989 bij de oprichting van de NV tot de participatie c.q. tot de aankoop van aandelen.
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Het ontstaan van frictiekosten bij eventuele uittreding is afhankelijk van de wijze waarop de gemeente in staat is haar aandeel in de NV over te dragen.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
Via het houden van aparte informatiesessies en bijvoorbeeld een bedrijfsbezoek aan het havengebied kan de informatievoorziening aan het college en de raad worden verbeterd.
Financieel (bedragen x € 1.000)
(Wijziging) belang
Financiële gegevens
2021
2022
2023
2024
2025
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Resultaat
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Toelichting financiële gegevens
Borg € 8.475.000 a.g.v. aflossing (jaarrek.stond nog op € 9 miljoen).
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
N.v.t.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Gemeente is aandeelhouder voor 16,9% van het aandelenkapitaal. Daarnaast is er een borgstelling van de gemeente aan Zeehaven IJmuiden voor de IJmondhaven van € 8.475.000.
- Coöperaties en vennootschappen Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
BNG Bank N.V.
Programma 5
Organisatie en financiën
Algemeen
Vestigingsplaats
Den Haag
Website
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Deelnemende partijen
De Staat is houder van 50% van de aandelen. De andere 50% is in handen van de gemeenten, elf provincies en een Hoogheemraadschap. De Gemeente Velsen bezit 280.410 aandelen.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Vertegenwoordiger algemene vergadering van aandeelhouders: J. Verwoort.
Visie op de verbonden partij
De lasten van burgers zo laag mogelijk houden door het aantrekken van leningen ofwel het aantrekken van financieringsmiddelen tegen een zo laag mogelijk rentepercentage. De BNG heeft Duurzaamheid hoog op de agenda.
Beleidsvoornemens 2021-2025
Gelet op de wijze waarop de BNG het openbaar belang behartigt, wil de gemeente het aandelenbezit in de BNG behouden.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Er is geen sprake van frictiekosten. Verkoop van aandelen heeft invloed op de begroting van de Gemeente Velsen. De jaarlijkse inkomsten van de Gemeente Velsen nemen dan af. Dit houdt in dat er andere inkomsten gegenereerd moeten worden.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
Binnen de planning- en controlcyclus kan de jaarrekening van de BNG achteraf aan de raad ter kennisname worden gestuurd.
Financieel (bedragen x € 1.000)
(Wijziging) belang
Financiële gegevens
2021
2022
2023
2024
2025
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
Resultaat
n.b.
n.b.
n.b.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
N.v.t.
N.v.t.
n.b.
Toelichting financiële gegevens
De BNG als bank heeft te maken met risico’s op het gebied van een Bankbelasting, de uitvoering van Basel III (verhoging van het kapitaal), de vervanging van Euribor en Eonia en het Schatkistbankieren (verplichte storting van overtollige gelden bij het Rijk).
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Er is geen sprake van een (voorgenomen) bezuiniging.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
N.v.t.
- Coöperaties en vennootschappen NV HVC
NV HVC
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
ALKMAAR
Website
www.hvcgroep.nl
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Deelnemende partijen
44 gemeenten en 6 waterschappen
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Balt
Visie op de verbonden partij
De deelname in HVC heeft als doel het zeker stellen dat tegen de acceptabele kosten en op verantwoorde wijze het Zaanse rest-, grof- en gft-afval wordt verwerkt.
Beleidsvoornemens 2021-2025
HVC is op basis van een dienstverleningsovereenkomst tevens het inzamelbedrijf voor huishoudelijk afval. Daarbij adviseert HVC over het behalen van afvalscheidingsdoelstellingen.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Vrijwillige deelname
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Uittreden uit HVC is zeer complex. Het meest complex is het overdragen van de verplichting huisvuil aan te leveren. Die verplichting kan alleen aan aandeelhouders overgedragen worden. Vergelijkbaar geldt overdracht van de lopende garantstelling voor leningen van HVC.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
Huidige informatieniveau is op orde.
Financieel (bedragen x € 1.000)
(Wijziging) belang
Financiële gegevens
2021
2022
2023
2024
2025
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
Geen
Geen
Geen
Geen
Toelichting financiële gegevens
Op basis van het aandeelhouderschap staat Velsen garant voor leningen van HVC. Daarvoor ontvangt Velsen een garantstellingprovisie van 1%.
In 2021 ontvangt Velsen daarvoor 132/2914* € 6.130.818 = € 277.717 (o.b.v. stand 2020)
Gegevens vanuit de jaarrekening, wij beschikken niet over een begroting.Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
De garantstelling voor HVC is opgenomen in de risicoparagraaf van Velsen
Stichtingen en verenigingen
- Stichtingen en verenigingen Stichting Halt
Stichting Halt
Programma 4
Burger en bestuur
Algemeen
Vestigingsplaats
Amstelveen
Website
Rechtsvorm
Stichting
Deelnemende partijen
Gemeente Bloemendaal, Beverwijk, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
N.v.t.
Visie op de verbonden partij
Halt wordt ingezet om grensoverschrijdend gedrag bij jongeren te voorkomen. De gemeente neemt voor dit doel jaarlijks 268 uur af, bestemd voor preventieve activiteiten.
Beleidsvoornemens 2021-2025
Voornemen is het versterken van de aanpak van jeugdoverlast door inzet van Halt, door bijvoorbeeld scholieren voor te lichten over groepsdruk, vuurwerkoverlast en jeugdoverlast. Ook wil de gemeente stimuleren dat de Haltstraf wordt ingezet bij jonge overtreders.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Velsen heeft een dienstverleningsovereenkomst (DVO) met Stichting Halt. Opzegging kost geld tenzij aan de voorwaarden voor opzegging uit de DVO wordt voldaan.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
Indien gewenst kan de raad eerder dan in het jaarverslag worden geïnformeerd door middel van een collegebericht.
Financieel (bedragen x € 1.000)
(Wijziging) belang
Financiële gegevens
2021
2022
2023
2024
2025
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b
n.b.
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Resultaat
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
24
24
24
24
24
Toelichting financiële gegevens
€ 23.830 is bestemd voor het afnemen van 268 uren preventieve activiteiten.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Vanaf 2021 is er een structurele bezuiniging op het budget verwerkt van € 10.000. Deze wordt ingevuld door minder uren aan preventieve activiteiten van Halt af te nemen.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
N.v.t.
- Stichtingen en verenigingen Winkelstichting Plein ’45
Winkelstichting Plein ’45
Programma 5
Organisatie en financiën
Algemeen
Vestigingsplaats
IJmuiden
Website
Rechtsvorm
Stichting
Deelnemende partijen
Gemeente Velsen
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Het bestuur van de stichting bestaat uit ten minste vijf en ten hoogste zeven bestuurders, waarvan er één wordt voorgedragen door het college van B&W, te weten dhr. B. van Zijll.
Visie op de verbonden partij
Het in belang van de goederen- en dienstenvoorziening van de bevolking van de gemeente Velsen zonder winstoogmerken beschikbaar stellen van bedrijfsruimten aan de handeldrijvende of neringdoenden in de gemeente Velsen.
Beleidsvoornemens 2021-2025
De beleidsvoornemens komen voort uit de in de stichtingsakte opgenomen doelstelling, namelijk het in belang van de goederen en dienstenvoorzieningen van de bevolking van de gemeente Velsen zonder winstoogmerken, beschikbaar stellen van bedrijfsruimten aan de handeldrijvende of neringdoende in de gemeente Velsen.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Vrijwillige deelname (zie artikel 5, lid 2a).
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Nihil.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
Het college ontvangt o.g.v. art. 15, lid 7, de door het bestuur van de Winkelstichting vastgestelde jaarstukken. Deze kunnen ter informatie aan de raad worden aangeboden.
Een vertegenwoordiger van het college heeft periodiek overleg met degene die door het college is voorgedragen als bestuurslid van de Winkelstichting. Dat overleg zou frequenter kunnen plaatsvinden.Financieel (bedragen x € 1.000)
(Wijziging) belang
Financiële gegevens
2021
2022
2023
2024
2025
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Resultaat
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Toelichting financiële gegevens
De Jaarrekening 2020 is nog niet ontvangen.
De Jaarrekening 2019 is door de Winkelstichting Plein 1945 op 13 oktober 2020 formeel aangeboden aan het college. Tevens heeft de Winkelstichting Plein 1945 een vijfjarenraming 2020-2024 toegevoegd.
Het eigen vermogen van de stichting is ultimo 2019 € 3,6 miljoen, het vreemd vermogen € 2,5 miljoen.Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
N.v.t.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
N.v.t.