Burger en bestuur

Velsen biedt een efficiënte en klantvriendelijke dienstverlening.

Subdoelstelling

Verder

Speerpunten

Digitaal aanvragen rijbewijzen
Onderzocht wordt of de gemeente vanaf januari 2022 inwoners van Velsen de mogelijkheid geeft de aanvraag van een rijbewijs digitaal te laten verlopen. De inwoner zal dan alleen voor het afhalen op het gemeentehuis komen. Vooralsnog zal dit alleen voor verlenging (vernieuwing) van het rijbewijs zijn en categorie uitbreiding. Het is geen verplichting en een normale aanvraagprocedure blijft beschikbaar. Mogelijk kan deelname leiden tot een kleine vermindering van de inkomsten. Bij realisatie van deze mogelijkheid zullen deze gevolgen in de 2e Burap worden gemeld.

Reisdocumenten cyclus
In 2014 is de geldigheidsduur voor paspoorten en identiteitskaarten voor personen van 18 jaar en ouder verlengd van 5 naar 10 jaar. Hierdoor worden gedurende 5 jaar bijna alle “18+ documenten” in omloop vervangen. Gevolgd door 5 jaar waarin vrijwel alleen “-18 documenten” worden uitgegeven of documenten voor bij eerste aanvragen en vermissingen.

Vanaf 2019 tot en met 2023 is er hierdoor sprake van een sterke daling in het aantal aanvragen van paspoorten en identiteitskaarten. Vanaf 2024 herstelt het aantal aanvragen zich weer tot 2029. Omdat het aantal aanvragen vanaf 2024 tot en met 2029 zich herstelt dient de verwachte toename van de legesopbrengsten meegenomen te worden in de meerjarenbegroting. Daarnaast betekent dit dat er 2 fte extra formatie vrij gemaakt dient te worden vanaf het jaar 2024 om deze piek van 5 jaar aan aanvragen te kunnen verwerken. De kosten van deze benodigde capaciteit kunnen gedekt worden vanuit de extra legesopbrengsten.

Het fysiek en niet fysiek bedienen van burgers op het afgesproken tijdstip of bij niet fysiek contact binnen de gestelde termijnen / tijden. Wij werken uitsluitend op afspraak wat door de burger van Velsen als zeer prettig wordt ervaren. Geen wachttijden meer. Burgers zonder afspraak komen nauwelijks meer voor. Mocht dit het geval zijn wordt er ter plekke een afspraak gemaakt. Het werken op afspraak brengt met zich mee dat afspraaktijden moeten worden nageleefd en normtijden gehaald dienen te worden. Naast de fysieke klantcontacten worden binnen gekomen e-mailberichten, poststukken en faxen binnen redelijk (gesteld) termijn afgehandeld.

Tegengaan identiteitsfraude
De gemeente heeft een belangrijke positie in het voorkomen van adres- en ID fraude. De afgelopen jaren hebben wij in Velsen actief ingezet op het voorkomen van adresfraude door middel van aansluiting op de landelijke aanpak adreskwaliteit.
Bestrijding en voorkoming van identiteitsfraude is daarom ook van belang. Iedere gemeente is verplicht zo goed mogelijk te controleren en identiteitsfraude zo veel mogelijk te voorkomen. Omdat wij fraude willen voorkomen door identiteitsdocumenten goed te beoordelen op echtheid, is er behoefte aan een betrouwbaar hulpmiddel dat de baliemedewerkers kan helpen bij de controle van (vooral de buitenlandse) identiteitsdocumenten. Wij voorzien daarom de balies Burgerzaken van scanners waarmee wij paspoorten, ID-kaarten en rijbewijzen op echtheid kunnen controleren ongeacht het land van herkomst. Met deze maatregel maken wij ook de gewenste stap op het voorkomen van ID-Fraude.

Verkiezingen
Eenmaal in de 4 jaar vinden in Nederland verkiezingen voor de gemeenteraad plaats.
De laatste gemeenteraadsverkiezingen waren op woensdag 21 maart 2018. De volgende verkiezingen staan gepland voor woensdag 16 maart 2022. (zie ook doelstelling 4.1).

Reguliere activiteiten

Producten Burgerzaken
Inwoners vragen persoonsdocumenten en andere documenten aan. Burgerzaken handelt deze aanvragen efficiënt af via de balie, per post en het digitale loket.

Kwaliteit Basisregistratie Personen (BRP)
Toetsing van de kwaliteit van de lokale BRP vindt jaarlijks plaats in de vorm van een rapportage aan het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het gaat dan zowel over persoonsgegevens als over reisdocumenten. Ook vinden zowel dagelijks als maandelijks interne kwaliteitscontroles plaats.

Verantwoording
Velsen legt elk jaar verantwoording af aan de beveiligingsfunctionaris over hoe zij de afgifte van reisdocumenten en rijbewijzen heeft geregeld; hij rapporteert op zijn beurt aan de burgemeester.

Jaarlijkse risicoanalyse Burgerzaken en de uitwijkoefening naar de brandweer
Met de jaarlijkse risicoanalyse Burgerzaken en de uitwijkoefening naar de brandweer
controleert Velsen of alle risico’s in beeld zijn en of de genomen maatregelen afdoende zijn.

Nederlander worden
Elkezes weken organiseert de gemeente een naturalisatieceremonie, waarbij inwoners de Nederlandse nationaliteit krijgen.

Informatiebeveiliging
Door het naleven en uitvoeren van het informatiebeveiligingsplan Burgerzaken en het maken van een risicoanalyse worden of zijn maatregelen genomen die de risico’s op het ontstaan van aanzienlijke schade, of het niet voldoen aan de wettelijke voorschriften inzake informatiebeveiliging, in voldoende mate afdekken. Het is wel zaak om alle geïdentificeerde risico’s en getroffen, respectievelijk geplande, maatregelen blijvend te monitoren. Het informatiebeveiligingsplan Burgerzaken wordt elk jaar geactualiseerd en de risicoanalyse Burgerzaken wordt elke jaar uitgevoerd.

Beveiligingsfunctionaris
Velsen legt elk jaar verantwoording af over de processen voor aanvragen en afgifte van reisdocumenten en rijbewijzen aan de beveiligingsfunctionaris, die op zijn beurt rapporteert aan de burgemeester.

Uitvoeren zelfevaluatie processen
Reisdocumenten.
Op grond van de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland is iedere Nederlandse gemeente verplicht om jaarlijks een onderzoek uit te voeren naar de kwaliteit en veiligheid van het aanvraag- en uitgifteproces reisdocumenten. Voor 31 december van ieder jaar dient een rapportage met een samenvatting van het resultaat van het onderzoek aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties te worden verstrekt.

Basisregistratie personen
Jaarlijks toetst het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de basisregistratie personen. Er werd getoetst op inhoudsniveau, op procesniveau en op privacy niveau. Voor 31 december van ieder jaar dient een rapportage met een samenvatting van het resultaat van het onderzoek aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties te worden verstrekt.

Uitwijkprocedure
Jaarlijkse voert Burgerzaken een fysieke en digitale uitwijkoefening uit. Zo wordt gecontroleerd of alle risico’s zijn geïdentificeerd en of de genomen maatregelen afdoende zijn.

Verloren en gevonden voorwerpen
De gemeente wil meldingen van verloren en gevonden voorwerpen zo efficiënt mogelijk afhandelen en graag zoveel mogelijk mensen hun eigendom terugbezorgen. De gemeente publiceert de meldingen van gevonden voorwerpen op www.verlorenofgevonden.nl. Burgers kunnen daar zelf kijken of hun voorwerp gevonden is. Ook kunnen zij daar zelf de door hen gevonden of verloren voorwerpen melden.

Bezwaar en beroep Belastingen en Invordering
Elk jaar maken inwoners bezwaar tegen opgelegde belastingaanslagen en WOZ-beschikkingen, of zij gaan in beroep. De gemeente zet zich jaarlijks in die zo efficiënt mogelijk af te handelen.

Afhandeling kwijtscheldingsverzoeken
De gemeente handelt de aanvragen af van inwoners die een verzoek om kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen hebben ingediend. Dit betreft afvalstoffenheffing, rioolheffing en hondenbelasting, alleen voor de eerste hond.

Bijwerken informatiebeveiligingsplan Belastingen en Invordering
Velsen leeft het Informatiebeveiligingsplan Belastingen en Invordering na, voert het uit en maakt een risicoanalyse. Het informatiebeveiligingsplan wordt jaarlijkse bijgewerkt en de risicoanalyse wordt uitgevoerd.

Deze pagina is gebouwd op 02/28/2023 14:57:40 met de export van 02/16/2023 09:39:51