Ondernemend en duurzaam Velsen

Economische ontwikkeling.

Subdoelstelling

Stimuleren van een aantrekkelijk ondernemersklimaat.

Wat gaan we daarvoor in 2022 doen?

Citymarketing
Citymarketing helpt gemeente Velsen de nieuwe toekomstvisie 2050 Duurzaam Verbonden te realiseren. De belangrijkste doelstellingen van citymarketing zijn: het vergroten van de naamsbekendheid van IJmuiden en het verbeteren van het imago van IJmuiden. Het behouden en aantrekken van bezoekers, bewoners en bedrijven. Het vergroten van de economische spin off. Het vergroten van trots onder de bewoners en het versterken van activiteiten en verbinden van stakeholders. Sinds 2019 voert stichting citymarketing Velsen de citymarketingactiviteiten voor de gemeente uit.

In 2022 is citymarketing geen impulsproject meer. Om jaarlijks subsidie te kunnen verstrekken aan stichting citymarketing Velsen is structureel geld gereserveerd in de begroting. De stichting ontwikkelde voor de toekomst een strategisch meerjarenplan. Hierin staan de belangrijkste ambities. Ook staat hierin hoe de stichting meer geld van partners denkt te kunnen ontvangen. Hiermee kan de stichting uitgroeien tot een toekomstbestendige citymarketingorganisatie.

Tot nu toe werkten we vooral aan het verbeteren van het imago en de bekendheid van IJmuiden. In 2022 voert stichting citymarketing Velsen de citymarketing uit volgens het nieuwe activiteitenplan. Het onderhouden van de website ijmuiden.nl, inzetten van social media en het maken en verspreiden van een magazine, maken hier onderdeel van uit. In 2022 werkt de stichting weer met themamaanden waarin de parels van Velsen in de etalage komen te staan. Samen met partners richt de stichting zich op het promoten van bestaande campagnes, topevenementen, organisaties en bedrijvennetwerken. Het uitgangspunt daarbij is dat partners op projectbasis financieel bijdragen aan de activiteit of campagne.

Voorbereidingen realiseren energiehaven
De energietransitie vraagt veel ruimte, ook rondom de monding van het Noordzeekanaal. Daar is de druk op de schaarse ruimte al hoog. Door de groei van verschillende sectoren als de visserij, de offshore, wind op zee, de overslag van grondstoffen en de cruisevaart wordt de druk op de ruimte nog groter. Door een nieuw havenbedrijventerrein te realiseren komt er nieuwe ruimte beschikbaar voor onder andere het plaatsen en onderhouden van de windmolens op zee. In de IJmondhaven komt dan ook ruimte vrij om de groei van genoemde sectoren in de komende jaren op te kunnen vangen. Dit nieuw te realiseren havenbedrijventerrein wordt de energiehaven genoemd. Met deze energiehaven beschikt de regio over een unieke plek in Nederland voor de ontwikkeling van offshore wind en duurzame energie.
Velsen werkt samen met de Provincie Noord-Holland, de haven van Amsterdam en Zeehaven IJmuiden aan het realiseren van de energiehaven. In 2022 ronden we de ruimtelijke procedures af. Daarnaast gaan we verder met de civieltechnische voorbereidingen en andere voorbereidingen.

Offshore wind: voortzetten inzet onder regie van AYOP
Offshore wind is een interessante economische, duurzame pijler voor de toekomst. De ligging en de goede infrastructuur zijn belangrijke kwaliteiten van onze regio. De bestaande offshore parken liggen voor de kust van IJmuiden. Offshore wind vormt nu al een interessante economische sector in IJmuiden door de vestiging van diverse offshore windbedrijven. De komende 15 jaar wordt nog meer gebouwd op zee. Onder regie van Amsterdam IJmuiden Offshore Port (AYOP) zetten alle partners in de regio zich in voor het onderhoud van de bestaande offshore parken en het ontwikkelen van nieuwe parken. Het bouwen van een sterke sector is de ambitie. Dankzij een groot en divers ledenbestand van AYOP liggen er grote kansen voor het verder ontwikkelen van de offshore windsector van IJmuiden. Offshore wind is een impulsproject. Gemeente Velsen heeft zich meerjarig verbonden aan het Wind@Work 2.0 uitvoeringsprogramma van de AYOP. Ook in 2022 zetten we regionaal extra in op marketing, public affairs en het stimuleren van innovatie en arbeidsmarkt.

Techport zet de IJmond op de kaart als internationale techniekregio
Techport is het netwerk van scholen, bedrijven en overheden dat zich sterk maakt voor de toekomst van de maak- en onderhoudsindustrie in de IJmond en de Metropoolregio Amsterdam. Er wordt programmatisch gewerkt aan de versterking van het innovatieklimaat voor bedrijven, een gezonde arbeidsmarkt en een actueel en uitdagend opleidingsaanbod voor technisch talent. Gemeente Velsen heeft zich gecommitteerd aan het Meerjarenprogramma 2019-2022 van Techport en zal hier ook in 2022 financieel aan bijdragen.

In 2022 wordt Techport Innovation Center verder vormgegeven. De Techport-partners Nova College, Tata Steel, Gemeente Velsen en Provincie Noord-Holland hebben met elkaar resultaatverplichtingen vastgelegd voor de realisatie van het Techport Innovation Center. Tata Steel realiseert de huisvesting voor het Techport Innovation Center. Het ROC Nova zorgt dat een deel van hun onderwijs hier plaatsvindt en het curriculum wordt verrijkt met Smart Maintenance. Gemeente Velsen en Provincie Noord-Holland verstrekken gezamenlijk budget dat kan worden ingezet voor flexibele inrichting, aankleding, aansluitingen en invenstaris die bijdragen aan de gezamenlijke doelstelling ten aanzien van innovatie zoals testfaciliteiten en proefopstellingen. Gemeente Velsen heeft via de impulsprojecten een bedrag van € 1.000.000 gereserveerd. Provincie Noord-Holland heeft eenzelfde bedrag gereserveerd ten behoeve van de inhoudelijke programmering. Het gezamenlijke budget komt beschikbaar in de vorm van een fonds/subsidieregeling. Het doel is om met behulp van een financiële bijdrage samenwerkingsprojecten tussen bedrijven, onderzoeks- en onderwijsinstellingen binnen het TPIC te bevorderen. Het fonds wordt beschikbaar gesteld voor het gebruik en de aanschaf van kapitaalgoederen ten behoeve van innovatieprojecten. Bij kapitaalgoederen kan bijvoorbeeld worden gedacht aan machines, apparaten, proefopstellingen, testfaciliteiten en inventaris.

BIZ havengebied IJmuiden: verlenging van de BIZ en uitbreiding BIZ-gebied
Een bedrijveninvesteringszone (BIZ) is een afgebakend gebied, waarbinnen ondernemers gezamenlijk investeren in de kwaliteitsverbetering van hun bedrijfsomgeving. De eerste BIZ termijn in havengebied IJmuiden eindigt op 31 december 2021. De wens van stichting BIZ-havengebied IJmuiden is om de BIZ voor een nieuwe periode van 5 jaar te verlengen en om het BIZ-gebied uit te breiden. Het beoogde BIZ-gebied omvat naast het huidige BIZ-gebied ook het gebied tussen de Kromhoutstraat en de Ampèrestraat en het gebied rond de Halkade en Spoorwegdriehoek. Het BIZ-traject voor havengebied IJmuiden is al gestart en wordt in 2022 afgerond.

Stichting BIZ havengebied IJmuiden wil de samenwerking uitbreiden naar het gehele havengebied. Hierbij worden de uitgangspunten en afspraken van de BIZ vastgelegd in een nieuw BIZ-plan.
Dit gebeurt in samenspraak met alle ondernemers van het havengebied. Dit plan zal wederom in het teken staan van een ‘Schoon, Heel en Veilig’ havengebied IJmuiden. Het thema duurzaamheid wordt hier nog aan toegevoegd. In 2022 wordt de BIZ draagvlakmeting gehouden. Op basis van een succesvolle draagvlakmeting wordt de BIZ ingesteld per 1 januari 2022 tot en met 31 december 2026. De gemeente is betrokken bij het gehele BIZ-traject en vervult een belangrijke uitvoerende rol. Dit traject is financieel mede mogelijk gemaakt door de provincie Noord-Holland.

Beeldkwaliteitsfonds havengebied IJmuiden
In 2019 heeft de gemeente € 100.000 subsidie Herstructurering en Intelligent Ruimtegebruik Bedrijventerreinen (HIRB) gekregen van provincie Noord-Holland voor een Beeldkwaliteitsfonds in het Havengebied IJmuiden. Dit fonds stimuleert bedrijven in het havengebied het vooraanzicht en/of het voorterrein van hun bedrijfspand (op duurzame wijze) te verbeteren. In 2020 ontvingen we weinig subsidieaanvragen. Daarom vroegen we verlenging van dit fonds aan, wat is goedgekeurd. Het Beeldkwaliteitsfonds havengebied IJmuiden is verlengd tot en met 31 december 2021. Uiterlijk op 1 augustus 2022 verwacht de provincie Noord-Holland de aanvraag tot vaststelling van de subsidie van de gemeente Velsen. Een mogelijk restantbedrag moet terugbetaald worden aan de Provincie Noord-Holland.

BIZ-traject Kennemerlaan
Een aantal ondernemers aan de Kennemerlaan wilde graag een BIZ opzetten om het winkelgebied aantrekkelijker en economisch sterker te maken. De uitgevoerde informele draagvlakpeiling en ondernemersbijeenkomsten in 2020 bevestigden dit en leidden tot de oprichting van stichting BIZ en een BIZ-plan. De officiële draagvlakmeting kon door de coronamaatregelen niet fysiek plaatsvinden en daarom is het BIZ-traject uitgesteld. Dit traject wordt nu hervat vanwege de versoepelingen van de coronamaatregelen. De gemeente voert in de periode van 1 oktober 2021 tot en met 15 maart 2022 een draagvlakmeting uit. Het doel is dat de BIZ (met terugwerkende kracht) wordt ingesteld per 1 januari 2022. De gemeente is betrokken bij het gehele BIZ-traject en vervult een belangrijke uitvoerende rol. Dit traject is financieel mede mogelijk gemaakt door de Provincie Noord-Holland.

Deelname aan Regionale Ontwikkel Maatschappij (ROM)/Metropoolregio Amsterdam(MRA) Noord-Holland
In de begroting is financieel ruimte geboden voor deelname aan de ROM. Binnen de MRA wordt een Regionale Ontwikkel Maatschappij (ROM) opgezet. De ROM voorziet in twee revolverende fondsen. Een MKB-fonds met een beoogd fondskapitaal van circa € 65.000.000 (gericht op versterking van de solvabiliteit van het MKB en investeringen in economisch herstel). En een Transitiefonds (gericht op het aanjagen van duurzame en circulaire transities “voorheen” Invest MRA) met een beoogd fondskapitaal van circa € 100.000.000. Het Rijk zal hier ruim € 32.000.000 in stoppen, de Provincie Noord-Holland € 35.000.000 en de gemeente Amsterdam € 40.000.000.
Het verzoek om deel te nemen aan de ROM zijn aan de raad aangeboden ten behoeve van verdere besluitvorming. De gemeenteraad heeft de mogelijkheid haar wensen en bedenkingen te uiten voordat er een nieuwe verbonden partij wordt aangegaan.

De organisatiekosten waarvoor de Metropoolregio Amsterdam (MRA) verantwoordelijk is zijn tot en met 2024 gedekt uit een reserve bij de MRA. Over de kosten na 2024 zijn nog geen bindende afspraken gemaakt in de regio. Dat kan vanuit bestaand MRA budget, maar dan moeten andere activiteiten worden verminderd. Of vanuit een algehele verhoging van bijdrage aan MRA. Bij meevallende rendementen kunnen de kosten ook daaruit gedeeltelijk worden gedekt. Inzet van Velsen is om de bijdrage aan de MRA niet te hoeven verhogen.

Reguliere activiteiten

Goede dienstverlening voor ondernemers
De gemeente verwacht van het bedrijfsleven een stimulerende rol bij het vergroten van de werkgelegenheid. Daarom willen we het bedrijfsleven ondersteunen en van dienst zijn bij het realiseren van ondernemersinitiatieven. Het college gaat in overleg met de ondernemers om te bekijken hoe de dienstverlening verbeterd kan worden. Het ondernemersloket speelt daar, ook in 2022, een belangrijke rol in. Daarnaast brengt de gemeente ondernemers bij elkaar door diverse bijeenkomsten te organiseren met als doel de samenwerking en kennisdeling onderling en met de gemeente te stimuleren.

Een sterkere haven & industrie
Het college werkt, samen met zijn partners en ondernemers, aan een dynamische haven met sterke industriële clusters, internationale haven voor vis, kusthaven voor ferry- en cruisevaart, servicehaven voor offshore activiteiten en knooppunt van (duurzame) energie.
Er is een BIZ in het havengebied van IJmuiden. De activiteiten staan elk jaar opgenomen in een BIZ-actieplan en worden uitgevoerd door de Stichting BIZ. Een parkmanager is het aanspreekpunt voor de gevestigde bedrijven en de contactpersoon voor de stakeholders. Parkmanagement bevordert het in stand houden en verbeteren van de kwaliteit van de openbare ruimte. In 2022 zet de parkmanager zijn werkzaamheden vanuit de BIZ voort.  

Voorzichtig herstel cruise- en ferryvaart in 2022
Door de coronacrisis in 2020 en 2021 verkeren de cruise- en ferryvaart in zwaar weer. Heel langzaam en voorzichtig start deze sector weer op. De verwachting is dat dit herstel zich in 2022 voortzet en dat de cruisevaart uiteindelijk weer groeit. We blijven ons dan ook inzetten voor deze sector en bekijken welke kansen het weer kan bieden voor Velsen. In elk geval zijn diverse nautische verbeteringen rondom de IJmondhaven nodig, zoals het verdiepen van de vaargeul.

Behoud en versterking van het aanbod van horeca en detailhandel
De gemeente wil dat iedereen zich thuis voelt in Velsen: inwoners, toeristen, bezoekers, ondernemers en werknemers. Daarvoor is een aantrekkelijk en goed functionerend voorzieningenaanbod nodig. In dat aanbod spelen horeca en detailhandel een belangrijke rol. De gemeente wil dat dit aanbod aantrekkelijk en toekomstbestendig is. Het horecabeleid heeft als doelstelling om de horeca zo te ontwikkelen, dat het daardoor aantrekkelijker wordt om in de gemeente Velsen te gaan wonen, te werken, of te zijn. Het detailhandelsbeleid richt zich op het compacter en daarmee toekomstbestendiger maken van de kernwinkelgebieden.

In maart 2021 is de integrale gebiedsvisie Pont tot Park vastgesteld door de raad (zie ook 3.3 onder “IJmuiden Pont tot Park”). Verschillende werkgroepen denken na over uitvoeringsstrategieën. De werkgroep voorzieningen richt zich op een uitvoeringsstrategie voor de concentratie van met name winkelvoorzieningen en horeca. Ook andere niet-commerciële en maatschappelijke voorzieningen spelen hierin een belangrijke rol. Voor 2022 is het doel om voor detailhandel en horeca te komen tot een uitvoeringsstrategie en belanghebbenden te betrekken bij de verdere uitwerking van de gebiedsvisie.

De winkelloods heeft tot taak om verhuiskansen te identificeren, partijen te verleiden naar kansrijke winkelcentra te verhuizen en het organiserend vermogen van winkeleigenaren, winkelhuurders en winkeliersverenigingen te vergroten. Hierdoor levert de winkelloods een bijdrage aan het leefbaar en aantrekkelijk houden en maken van winkelstraten. In 2021 maakte de winkelloods onderdeel uit van de werkgroep voorzieningen en begeleidde ze het BIZ-traject Kennemerlaan. De inzet van de winkelloods in gemeente Velsen eindigt op 1 januari 2022.

Daarnaast heeft gemeente Velsen in juli 2017 het winkelfonds ingezet, om de kansrijke centra van Velsen sterker en compacter te maken. Het winkelfonds bestaat uit een subsidie voor verhuizing naar kansrijke winkelcentra en een subsidie voor het opknappen van winkelgevels. Het Winkelfonds Velsen eindigt op 31 december 2021. In 2022 wordt deze subsidieregeling afgehandeld.

Regionale Samenwerking
Velsen draagt bij aan diverse economische samenwerkingsverbanden. Denk aan het Bestuursplatform Noordzeekanaal-gebied (NZKG), Metropoolregio Amsterdam (MRA), IJmond en Economische Samenwerking IJmond (ESIJ) en regionale havenpromotiestichtingen (Amports, ACP, AYOP).  

Economische samenwerking IJmond
De IJmondgemeenten hebben samen met de provincie Noord-Holland en het regionale bedrijfsleven het Economisch Gebiedsprogramma ‘Made in IJmond 2017’ opgesteld. De haven en maakindustrie staan daarin centraal. Ook op het gebied van duurzaamheid, circulaire economie en energietransitie bekijken we welke mogelijkheden er zijn om regionaal samen te werken. Dit loopt via het portefeuillehouderscontact Economische Zaken (PHCEZ).

Samenwerking Noordzeekanaalgebied (NZKG)
De basis voor de samenwerking tussen gemeenten en provincie staat in de Visie Noordzeekanaalgebied 2040. Belangrijke ontwikkelingen zijn de beperkte ruimtelijke ontwikkelingsmogelijkheden, energietransitie en circulaire economie. Vanuit het bestuursplatform NZKG zijn de thema’s energietransitie, zeecruisebeleid en de (schaarse) haventerreinen belangrijke thema’s. In 2019 is er voor het Noordzeekanaalgebied een bestuurlijk platform energietransitie opgericht. Het platform wil de energietransitie in het gebied bevorderen en verbinding tussen het haven-industrieel gebied en de RES Noord-Holland Zuid en de MRA leggen. In het opgestelde programma staat omschreven hoe het platform dat gaat doen.

In de Nationale Omgevingsvisie (NOVI) heeft het kabinet aangegeven samen met regio’s te willen optrekken in gebieden waar grote en complexe opgaven spelen die essentieel zijn voor Nederland. Dit wil het kabinet doen via de zogenaamde NOVI-gebieden. In 2021 is het NZKG ook als NOVI gebied uitgeroepen. In 2022 wordt duidelijk wat er uit de integrale aanpak is gekomen.

Samenwerking Metropoolregio Amsterdam
Velsen werkt intensief samen op economisch en toeristisch gebied in de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Dat biedt kansen voor de Velsense strategische projecten Techport,Offshore Wind en Toerisme. De wethouder EZ vertegenwoordigt ook in 2022 de IJmond in het Platform Economie. In de MRA agenda staat op welke onderdelen de gemeenten samenwerken om de economie te bevorderen in de MRA. Voor de toeristische samenwerking is de Strategische Agenda Toerisme MRA 2025 de basis. ‘Hoe om te gaan met balans en verspreiding van toerisme’ is daar een belangrijk onderdeel van. In 2021 is een start gemaakt met het opstellen van een nieuwe toeristische strategische agenda voor de MRA. Verwachting is dat deze uiterlijk in 2022 definitief is. We werken ook in 2022 mee aan het project Amsterdam Bezoeken Holland Zien dat zich richt op de internationale toerist in Amsterdam. Dat project is in 2020 vernieuwd. Voor bedrijfsterreinen is er een uitvoeringsstrategie opgesteld: “Ruimte voor werken in de MRA van morgen: 2017-2030”. Centraal hierin staat het in beeld brengen van de deelregio’s en vraagstukken op het gebied van transformatie, herverdeling en kwaliteit van de bedrijventerreinen.

Deze pagina is gebouwd op 02/28/2023 14:57:40 met de export van 02/16/2023 09:39:51